jussi-pekka kurikka
16.6.2023
Jussi-Pekka Kurikka

Kesä ja huijarit

Aurinko paistaa, puu ja ruoho ovat vihreitä. Kesälomalla olevat koululaiset kirmaavat ulkona. Monen yrittäjän mieli rentoutuu kesällä ja vaikka työssä olisi kiirettäkin, lisääntynyt valo ja lämpö piristävät mieltä kummasti.

Aivan yhtä varma kesän merkki kuin jäätelötötteröt, ovat erilaiset huijausyritykset. Yrittäjän kesämieltä on valmis kokeilemaan koko joukko erilaisia yrittäjän rahapussille havittelevia veijareita. Vaikka kesällä onkin hyvä hetki hieman rentoutua, liian rennoksi ei yrittäjän kannata heittäytyä. Huijausten muodot ovat moninaiset; luettelohuijauksista valelaskuihin ja toimitusjohtajahuijauksiin.  

Verottaja varoitti tällä viikolla veronpalautuksien nimissä liikkeellä olevista huijausviesteistä, joiden tarkoituksena on kalastella ihmisten verkkopankkitunnuksia.

Monesti kesän aikana nimenomaan valelaskuilla tehdyt huijausyritykset lisääntyvät. Ajatuksena on, että yrittäjän ja muiden laskujenmaksusta normaalisti huolehtivien lomaillessa mahdolliset kesätuuraajat haksahtavat helpommin maksamaan laskun, joka näyttää sinällään tavanomaiselta, mutta on aiheeton tai muulla tavalla virheellinen. Saapuneita laskuja ei kesälläkään sovi maksaa tarkistamatta, mistä oikein on kyse. Erityisesti laskujen tarkastusta kannattaa korostaa mahdollisille kesätuuraajille.

Edelleen yksi tavallisimmista yrittäjiin kohdistuvista huijauksen muodoista on puhelimen kautta harhaanjohtavalla ja valheellisella myyntipuheella tehdyt myynnit. Useimmiten kyse on niin sanotusta luettelohuijauksesta, jossa yrityksen yhteystietoja tarkistetaan verkossa olevaa luetteloa varten. Kun puhelu aloitetaan sillä, että tarkistellaan pitävätkö yrityksen tiedot paikkansa, ei yrittäjä välttämättä hoksaakaan, että hänelle myydäänkin jotain. Myytävä palvelu ja sen hinta kerrotaan puhelun lomassa niin epäselvästi, että vahingossa siihen on helppo vastata kyllä ja muutaman päivän päästä tupsahtaakin lasku tilatusta palvelusta.

Itse olen omaksunut käytännön, jossa vältän tilausten tekemistä myyntipuhelussa toimijoilta, joita en entuudestaan tunne. Epäselvyyksien välttämiseksi tuon tämän myös useasti puhelun aikana esille ”ei – en tilaa maksullista palvelua teiltä puhelimitse”. Jos soittaja ei pysty lähettää tarjoustaan ja lisätietoja sähköpostitse, on hälytyskellojen syytä kilkattaa.

Kaikkea puhelinmyyntiä ei voi tietysti kategorisesti sanoa huijaukseksi. Myymmehän me yrittäjäjärjestön jäsenyyttäkin telemarkkinoinnin keinoin. Puhelinmyyjien tapauksessa kannattaa kuitenkin aina olla tarkkana, sillä yritysten välisessä kaupassa puhelinmyynnissä ei ole samanlaista 14 vuorokauden peruutusoikeutta kuin kuluttajakaupassa.

Tekevälle sattuu ja vaikka olisi miten tarkka, niin huijaukseen voi joskus langeta. Aiheettomia laskuja ei tule maksaa. Huijauksen osuessa kohdalle ensimmäinen vaihe on tehdä kirjallinen reklamaatio. Yksin sinun ei tarvitse tämänkään asian kanssa edetä. Ota yhteyttä toimistollemme, niin autamme sinua vääntämään kättä näitä veijareita vastaan.

Aurinkoista ja huijarivapaata kesää!

Jussi-Pekka Kurikka