YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.3.2023
Neuvontakumppanit

Markkinointia ei kannata tehdä, ellei se lisää myyntiä

Markkinointi ja myynti kulkevat käsi kädessä. Yrityksen olemassaolo on riippuvainen myynnistä ja sen aikaan saaminen vaatii niin tuotteelta/palvelulta kuin viestinnältä ja markkinoinnilta panostuksia, jotta myyntityö olisi helpompaa. 

Myyntiä tulee mitata tarkkaan, samoin markkinointipanostuksia.  Jos yrityksellä on verkkokauppa, korrelaation seuranta on helppoa: tuleeko vierailuja verkkosivuille lisää, jos markkinointiin panostetaan lisää?  Pelkät vierailut eivät riitä, vaan asiakkaan pitäisi myös ostaa. 

B2C-kaupassa markkinointi kuluttajalle on erilaista kuin b2b-yritysasiakkaan vakuuttelu. Myös markkinointi- ja viestintäkanavat eroavat toisistaan.  Yksi asia, joka kuitenkin on yhtä tärkeää: onko tiedossamme asiakkaan/kuluttajan tarve tarkkaan?  Mihin tarpeeseen tuotteemme on suunniteltu. Mikä on se kokonaisvaltainen positiivinen vaikutus, jonka me myyjänä tuomme asiakkaan liiketoimintaan?   Vaarana on, että keskitytään liian paljon tuotteemme tarkkoihin hienouksiin, jolloin markkinoinnissa ja viestinnässä unohtuu, mitä hyödyllistä muutosta me asiakkaallemme oikeastaan olemme tarjoamassa.

Myyntipiikitön markkinointi on rahan hukkaamista, siinä ei myöskään opi mitään.  Pelkät some-tykkäykset eivät myöskään tuo yritykselle rahaa.  Huolehdi siitä, että yrityksesi nettisivut ovat kunnolla tehdyt, hakukoneoptimointi on tehty teknisesti oikein ja myynnillisesti otettu oikeat, hakumääriltään tutkitut avainsanat huomioon.

Muista, että brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, rahaa pitää investoida tavoitteisiin suhteutettuna oikein.  Laadukas kohderyhmää puhutteleva sisältö on määrää tärkeämpää.  Aitous, samaistuttavuus ja brändin tai yrityksen oma äänensävy on kiiltokuvia ja trendilauseita toimivampaa. Kilpailuvaltin ja asiakashyödyn viestintä on tarkkaa puuhaa. Testaa, mittaa, muuta, seuraa. 

Älä mieti yksin näitä asioita, ota avuksesi ammattilainen. Olen kuin lyhytaikainen yrityksesi markkinointipäällikkö – suunnitellaan yhdessä, miten markkinointia ja myyntiä pitäisi kehittää. Säästät aikaa, rahaa ja hermoja!

Blogin on kirjoittanut Varsinais-Suomen Yrittäjien neuvontakumppani Johanna Siltala, Siltala Consulting.

Johanna Siltala

Markkinoinnin ja myynnin kehittäjä, kaupallisen toiminnan vauhdittaja. Olen kuin yrityksesi lyhytaikainen oma markkinointipäällikkö. Mietimme yhdessä yrityksellesi parhaat ratkaisut markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen.

Neuvontakumppanit
Avaa pop-up -ikkuna