YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Miksi kuntien ja kaupunkien ostolaskuaineiston julkaisusta on hyötyä yrityksille?
Noin vuosi sitten julkaistun kansallisen hankintastrategian painotuksessa julkisten hankintojen ohjaamisessa ja vaikuttavuuden parantamisessa on vahvasti esillä tiedolla johtamisen teema. Yhtenä merkittävänä tiedon lähteenä mainitaan kuntien ostolaskuaineiston julkaisu.
Kuntaliiton tukipalveluiden kautta on tuotu sekä ohjeita että konkreettista osaamisapua kunnille oman ostolaskuaineistonsa muokkaamiseksi julkaisun mahdollistavaan muotoon. Näin se on käytettävissä sekä kunnan omien tietotarpeiden pohjana, sekä kerrottavaksi myös yleishyödylliseen käyttöön esimerkiksi paikallisten yrittäjien saataville. Ymmärtääkseni kuntien kiinnostusta ostolaskuaineiston käsittelyyn ja julkaisuun on saatu nostettua näiden palveluiden kautta merkittävästi.
Kunnille ja kaupungeille ostolaskuaineiston –eli sen rahan, joka menee julkisiin hankintoihin kunnan toimesta – analysointi tuo tärkeää tietoa hankintojen johtamiseen. Tuosta aineistosta saadaan suoraan tietoa siitä, mihin hankintakokonaisuuksiin menee merkittävimmät ostoeurot, keneltä kaikilta kunta ostaa, kuinka suuri osuus hankintaeuroista kohdistuu paikallisen elinvoiman tukemiseen ja jopa minkälaisen hiilijalanjäljen kunnan ostoeurot tuottavat.
Jo pelkästään edellä mainitut syyt riittävät tietysti perusteluiksi ostolaskuaineiston analysointiin ja selvittämiseen. Jos kunta myös julkaisee ostolaskuaineistonsa julkisesti, tuo se merkittäviä etuja muulle kunnan kanssa toimivalle verkostolle, mukaan lukien myös julkisen hankinnan markkinaa jo asiakkaana pitävälle, tai sitä tavoittelevalle yrittäjälle.
Kyseisiin hyötyihin voidaan laskea muun muassa:
– Jo olemassa olevan puitesopimuksen toteutumisen seurantamahdollisuus sopimuksen määrittelemän sisällön mukaisesti. Näin puitesopimuksen ostojen realistinen toteutuminen näkyy, ja sitä voidaan myös kontrolloida ostolaskuaineiston kautta.
– Saadaan selkeää kontrollia ja läpinäkyvyyttä kuntien pienhankintoihin. Eli tuodaan hankintalain kynnysarvon alittavien hankintaeurojen määrää ja suuntautuvuutta esimerkiksi paikallisten palvelutuottajan saataville.
– Saadaan myös tietoa kunnan käyttämän, olemassa olevan, palvelun kustannustasosta. Voidaan esimerkiksi tulevien kilpailutusten markkinaselvitysvaiheessa ehdottaa esimerkiksi vaihtoehtoista ja merkittävästi kustannustehokkaampaa toteutusvaihtoehtoa kuntalaisten veroeurojen mahdollisimman järkeväksi käytöksi.
Tässä vain muutama etu ostolaskuaineistosta saatavasta tiedosta myös tulevalle tarjoajalle julkisten hankintojen markkinaan. Nyt jokaisen yrittäjän kannattaakin haastaa oman kotikuntansa päättäjiä ja viranhaltijoita mahdollisimman avoimeen toimintaan myös hankintaeurojensa analysoinnin ja julkaisun suhteen. Edut ovat merkittävät kaikille osapuolille; kunnalle, kuntalaiselle, olemassa olevalle palvelutuottajalle ja tuleville tarjoajille.
Kirjoittajana Satakunnan Yrittäjien hankintaneuvoja:
Jarkko Koskinen
hankinta- ja omistajanvaihdosneuvoja
Muita kiinnostavia aiheita
Jarkko Koskinen
jarkko.koskinen@yrittajat.fi