YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

PPY-blogi
19.8.2022
Minna Paakkola

Paperihommat, vihonviimeisiä töitä – kuulostaako tutulta?

Oman empiirisen kokemukseni perusteella voisin todeta, että niin kutsutut ”paperihommat”, ovat harvan yrittäjän lempitöitä. Usein yritys perustetaan oman ammatillisen osaamisen pohjalle ja yrittäjyyden mukana tuomat velvollisuudet ovat ylimääräinen paha. Paperitöiden tekeminen venyy niille tunneille, iltoihin, öihin ja viikonloppuihin, jolloin kuuluisi viettää vapaa-aikaa ja rentoutua, eikä kuluttaa aikaa juuri niiden ikäviempien töiden parissa.

Ja miksi on näin?  Yrittäjä on usein yrityksessä se, joka on vähän kaikessa yritykseen liittyvässä mukana, eikä tunnit (tai kiinnostus) riitä päiväsaikaan tehdä esim. laskutusta. Tässä tilanteessa ovat yleensä yksin- ja pienyrittäjät, joilla ei ole välttämättä henkilöä kenelle delegoida. Pahimmillaan tilanne johtaa siihen, että laskutusta jää tekemättä taikka pakollisia yritystoimintaan liittyviä ilmoituksia esim. verottajalle. Hyvä kirjanpitäjä on yrittäjän paras kumppani, mutta hänkään ei pysty tekemään töitään ilman niitä yrityksessä tehtäviä paperihommia.

Mikä tähän kävisi sitten ratkaisuksi? Hyvänä vaihtoehtona on työnteon prosessien läpikäyminen ja aikatauluttaminen, jotta aikaa tulisi varattua epämieluisemmillekin tehtäville tai työtehtävien tarkastelun kautta joku toinen voisi ottaa niitä hoitaakseen. Tarkastelu ei välttämättä kuitenkaan onnistu yrityksen sisäisesti tehtynä, kun työtä on totuttu tekemään aina samalla tavalla. Vaihtoehtona on myös ulkoistaa tehtäviä paperitöitä ja ostaa niiden hoitaminen ulkopuolelta. Tilitoimistot tarjoavat erilaisia palvelupaketteja tähän, mutta on olemassa myös erilaisia palveluntarjoajia, jotka hoitavat esimerkiksi henkilöstöön liittyviä asioita (HRAAS) tai yleisiä yrityksen hallinnointiin liittyviä tehtäviä.

Pohjois-Pohjanmaan yrittäjissä nämä haasteet on tunnistettu ja sitä varten kehitetty tukimuodoksi Hyvä pomo -hanke. Hyvä pomo -hankkeessa tuetaan alle 20 henkilöä työllistävien yritysten henkilöstöjohtamista ja sen tarjoaman asiantuntija-avun kautta on mahdollista kehittää niin yrityksen prosesseja, kuin kokeilla tehtävien ulkoistamista. Asiantuntija-apua on mahdollista saada 2000 euroon saakka ja yritys maksaa siitä tästä omavastuuosuuden 20 %. Tuen hakemisessa yrittäjiä tukee Minna Paakkola, p. 050 4777 280, minna.paakkola@yrittajat.fi , joten tässä tapauksessa ei tarvitse huolehtia ylimääräisistä paperitöistä.

Minna Paakkola
Avaa pop-up -ikkuna