YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Järvenpääläisen kemistin kehittämä SAVU-viskilasi mullistaa viskinmaistelun
YHDESSÄ YRITTÄMISEN JÄRVENPÄÄ, KAUSI 2., OSA 4: Kemisti Jari Tuomisen kehittelemä innovaatio mahdollistaa nenän hyödyntämisen paremmin osana viskinmaistelua.
Suomalaista lasimuotoilua yhdistettynä maailmanluokan tiedeosaamiseen. Kemian tohtori, Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä uransa luonut Jari Tuominen pohti, miten viskin aromit saisi entistä paremmin esille sitä nautittaessa.
– Työskentelin VTT:llä haisevien molekyylien kanssa, jotka liittyivät erityisesti teollisuuden päästöihin, mutta myös hyvän tuoksuisten molekyylien parissa. Tajusin, etteivät ihmiset hyödynnä haju- ja makuaistiaan yhtäläisesti. Monesti makuaisti korostuu, jolloin nautintokaan ei ole kokonaisvaltaista, Tuominen selventää.
Tuominen kertoo myös käyneensä viiniklubeilla viinitastingeissa ja viskiyhdistyksen tilaisuuksissa, joissa ajatukset syvenivät entisestään.
– Kaikki etsivät tuoksua ja koittivat päästä siihen käsiksi. Mietin, että pitäisi olla jokin helpompi keino. En ole itse mikään viskiasiantuntija, enkä tykkää etanolista. Itselleni se on ollut koko työurani ajan vain liuotin, joka tappaa tehokkaasti hajuaistia.
Tuominen lähti kokeilemaan. Lasin kehitystyö kesti muutaman vuoden, ja siitä kokeiltiin erilaisia versioita. Lopullinen design on hänen suunnittelemansa.
– Kokeilumme eivät menneet pieleen. Pääsimme etanolin taakse kemiaa, fysiikkaa ja lasinpuhallusosaamista yhdistelemällä.
Tuominen kertoo, että tuote on ollut myös naisten suosiossa.
– Viskiä ei ole edes pakko juoda, vaan siitä voi nauttia vain hajuaistiaan hyödyntämällä. Monet ovatkin todenneet, että lasi tekee viskistä kuin hajuvettä. Lisäksi ihmiset ovat tykänneet lasin muodosta, käsikontaktista ja suutuntumasta.
Lasille on saatu myös patentti, joka kieltää muilta keksinnön ammattimaisen hyväksikäytön. Seuraavaksi suunnitelmissa on, että muille tislatuille juomille tehtäisiin omat lasinsa.
Kansainvälistä kiinnostusta
SAVU-lasi on ollut markkinoilla noin pari vuotta, joista ensimmäinen vuosi oli tunnustelua. Lasin nimi juontaa juurensa savuisista viskeistä, ihmisten hajumieltymyksestä ja suomalaisesta luonnosta. Rahoitusta saatiin kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita tarjoavalta Business Finlandilta.
– Nyt toisena vuonna on alkanut kulkemaan. Suomessa olemme myyneet jo yli 5000 lasia.
Lasi on herättänyt valtavaa uteliaisuutta myös kansainvälisesti. Tuominen palasi hiljattain Japanista markkinoimasta tuotetta muun muassa lasinvalmistajille, suurimmalle lasien maahantuojalle, tislaamon omistajille sekä paikallisen viskimessun kävijöille. Myös Japanin suurlähetystöä oli markkinointimatkan aikana paikalla.
– Kaikki tykkäsivät ja saimme arvokasta tietoa. Katsotaan, miten tämä tästä etenee ja kuinka voisimme palvella parhaiten japanilaisia innovaatiomme kanssa.
Lisäksi laseja on lähetetty tuhannen kappaleen erä Yhdysvaltoihin, ja suurten yhdysvaltalaisketjujen oviakin jo kolkutellaan. Tällä hetkellä viskilasista on tekeillä oma mainoksensa Yhdysvaltojen televisioon. Ison-Britannian suurin viskilehtikin on myös ehtinyt kirjoittamaan lehteensä suomalaisesta innovaatiosta.
Vain taivas on rajana.
SAVU-lasin käyttöohjeet
- Kaada viski tasojen yli niin että viskiä jää tasoille
- Odota noin minuutti (etanoli ehtii haihtua pois)
- Nuuhkaise pari kertaa (kukkaiset ja hedelmäiset tuoksut)
- Jatka haistelua 10 minuutin ajan noin 1 minuutin välein (tuoksu vaihtuu koko ajan erilaiseksi ja näin nenä ei väsy ja kuoleennu)
- Maista vähän ja uloshengitä nenän kautta
- Näin koet parhaan mahdollisen kokonaisvaltaisen aistinautinnon – jokainen viski on erilainen
Yhdessä yrittämisen Järvenpää -yrityssarjassa käsitellään laajasti järvenpääläisiä yrityksiä ja heidän kaupungissaan tekemäänsä työtään. Yrityssarjan videoiden kautta on mahdollista nähdä harvinaista kuvaa siitä, mitä kaikkea palvelun tai tuotteen eteen tehdään. Järvenpään kaupunki tuottaa yrityssarjaa yhdessä Järvenpään Yrittäjien kanssa.