YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

yrittajan vuosi
25.11.2020
Pauliina Airaksinen-Aminoff

Yrittäjän vuosi on 11 kuukautta, jos mielii lomalle

”Joululomat tulossa – pystynkö olemaan vapaalla enemmän kuin ne pari pyhäpäivää, entä otanko lomat ensi vuonna viikon pätkissä, vai ottaisinko vasta kun sesonki on ohi? Mitenhän sitten lasten kanssa, mitähän kivaa niille keksisi?” Tuntuuko tutulta?

Niin perhe-elämän kuin oman mielenterveyden kannalta vähintään kahden viikon yhtämittainen loma sekä säännölliset lepopäivät ovat elintärkeitä jaksamiselle, mielen rentoutumiselle ja oman kokonaisvaltaisen tasapainon säilymiselle. Mutta miten ihmeessä pääsisi niin pitkälle lomalla, tai pitämään lepopäiviä ylipäätään, olemaan vapaalla viikonloppuisin, vaikka olisikin yrittäjä?

Matematiikalla ja kurinalaisella myynnillä. Ja ne taasen tehdään näin:

Leikitään, että tavoittelet 120 000 euron liikevaihtoa ensi vuodelle. Se tarkoittaa sitä, että sinun tulee tienata 11 000 euroa kuukaudessa. Yksi kuukausi on varattu lomalle, eli yhden kuukauden liikevaihto tulee tienata yhdentoista muun kuukauden aikana. 120 000 € / 11 kk = n. 11 000 € / kk.

Sitten kuvitellaan, että tuotteesi maksaa 500 € (pakettihinta esim. 3 x kampaamokäynti, 10 x hieronta, 5 x kasvohoito jne.). Saadaksesi 11 000 euroa kuukaudessa, sinun tulee myydä tuotettasi 22 kertaa. 11 000 € / 500 € = 22 kpl.

Saadaksesi 22 kauppaa, tulee sinulla olla vähintään 110 myyntitilannetta potentiaalisen ostajan kanssa (ajatellaan, että mukana on sekä entuudestaan tuntemattomia mutta myös vanhoja asiakkaita), eli 22 x 5 = 110.

Saadaksesi aikaisesi 110 myyntitilannetta, sinun pitää olla yhteydessä 550 potentiaaliseen asiakkaaseen. 110 x 5 = 550.

Ja tämä onnistuu vain kontaktoimalla, eli ihan soittamalla niin vanhoille kuin uusille asiakkaille. Mutta myös lähettämällä sähköpostia tai markkinoimalla mm. sosiaalisessa mediassa. Ja tämä taasen onnistuu tekemällä itselle kurinalaisen kalenterin, jonne merkitset viikottaiset myynti- ja markkinointiajat, jotta aikaa oikeasti näiden asioiden tekemiselle sitten on.

Kuulostaa yksinkertaiselta, ja sitä se onkin, ellei olisi kaikkea muuta, eli elämää. Tästä syystä tarvitaan myös tukijoukkoja, vertaisyrittäjiä, joihin nojata ja jotka kannustavat jaksamaan. Jos et jo omaa kirittäjää, hanki heti, vaikka osallistumalla yrittäjille järjestettäviin koulutuksiin. Aina ei todellakaan huvita tarttua puhelimeen eikä postata, vaan toisen tukemana alkaa muodostua rutiineja ja tulosta alkaa hiljalleen syntyä.

Laskin tässä taannoin erään yrittäjän kanssa hänen liikevaihtotavoitteensa: 130 000 € yksinyrittäjänä. Yhdessä teimme myös suunnitelman sen saavuttamiseksi, eli mitä postattava, milloin ja missä kanavissa. Nyt näyttää siltä, että hän viettää kunnon joululoman, ja heinäkuussa putiikki on kiinni.

Myynnin matematiikka, kurinalainen myyntisuunnitelma ja tukijoukon rakentaminen kannattaa – ainakin kannattaa kokeilla.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+

Pauliina Airaksinen-Aminoff
Pauliina Airaksinen-Aminoff
Avaa pop-up -ikkuna