YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjien toiveita työterveystoimijoille
Julkinen terveydenhuolto natisee liitoksistaan. Uutisia palvelutason huonontumisesta, rahoituksen riittämättömyydestä ja työntekijäpulasta tulee päivittäin. Tässä tilanteessa pelastus on melko monella työssäkäyvällä ollut työnantajan järjestämä työterveys. Työterveyssopimus pitää olla tehtynä, jos yrityksessä on yksikin työntekijä. Sopimus voi olla sellainen, että se sisältää vain ennaltaehkäisevät toimet tai sitten sopimukseen on voitu lisätä myös sairaanhoitoa. Enimmäkseen yrittäjät ovat valinneet ennaltaehkäisevien toimien lisäksi sairaanhoidon. Toki viestiä on välillä kuulunut, että lakisääteisyydestään huolimatta pelkkää ennaltaehkäisevää sopimusta ei edes kaikilta työterveystoimijoilta saa. Osa ongelmaa on nykymallinen työterveystoimijoiden ansaintalogiikka. Mitä enemmän potilaita pitää hoitaa, sen kannattavampaa toiminta on. Asiakasta eli yritystä ei laskuteta siitä, että työntekijät ovat pysyneet terveinä. Yritystä laskutetaan toimenpidekohtaisesti siitä, että työntekijöiden sairauksia tutkitaan ja hoidetaan. Eräs yrittäjä kerran sanoikin, että hän olisi valmis maksamaan merkittävän vuosisumman työterveydestä, jos työterveys olisi tutkinut ja hoitanut ja ennakoinut asioita niin, että yksikään työntekijä ei olisi sairastunut ja sairaslomia ei olisi tarvittu. Ennaltaehkäisevä työkyvyn ylläpito on kuitenkin koko palvelun lähtökohta.
Työterveys ei ole valtion tuomasta tuesta huolimatta yrittäjälle halpaa lystiä. Siksi onkin työterveystoimijoiden hyvä ymmärtää, kuka prosessissa on asiakas ja mitä hyvään asiakkuuteen kuuluu. Työntekijä voi olla potilas, mutta varsinainen asiakas on se, joka maksaa laskun.
Mitä yrittäjät sitten toivovat työterveyslääkäreiltä:
Ensinnäkin yhteistyötä. Lääkärin on tunnettava yritys. On tunnettava riittävästi yrityksen toimintaa ja tekemistä. On osattava ottaa huomioon, että 95 % suomalaisista yrityksistä työllistää alle kymmenen henkeä. Näissä yrityksissä ei ole erillistä HR osaajaa. Yrittäjän osaaminen on keskiössä. Siksi työterveyslääkärillä pitää olla myös pelisilmää, kun hän hoitaa yrityksen työntekijöitä. Yhteydenpitoa pitää tarvittaessa tiivistää yrittäjän kanssa. Sairastumistapauksissa korvaavan työn selvittäminen pitäisi olla arkipäivää
Pienissä yrityksissä yrittäjä tuntee omat työntekijänsä. Hän tuntee monesti myös työntekijän työpaikan ulkopuoliset haasteet ja ongelmat. Siksi esimerkiksi yrittäjälle voi varhaisen puuttumisen mallien käynnistäminen olla haastavaa. Ajatellaan esimerkiksi liiallisen alkoholinkäytön osalta ehkä liian pitkään, että kyllä se siitä, hänellä on nyt ollut vaikeaa… Näissä tilanteissa työterveys on kultaakin arvokkaampi apu. Työterveyslääkäri voi ottaa asiasta itsenäisesti koppia. Juurisyyt on selvitettävä ja tällaisissa tapauksissa työterveyslääkärin on oltava aloitteellinen. Tämä on kaikkien etu.
Yrittäjät peräänkuuluttavat myös yhdenmukaista ja tasapuolista kohtelua. Jos työpaikalla jyllää flunssa, homma menee pieleen siten, että antaa työntekijälle viikon sairaslomaa ja kun yrittäjä menee saman taudin takia lääkäriin, hänelle ei sairaslomaa tarjota. Ethän sinä sairaslomaa tarvitse, olet yrittäjä. Työterveyslääkärin tehtävä ei ole arvioida sairaan asemaa yrityksessä, vaan hänen on arvioitava ainoastaan työkykyä. Kyllä yrittäjä itse sitten päättää mitä sairaslomallaan tekee.
Kaiken kaikkiaan työterveys puhututtaa yrittäjien keskuudessa. Se, koetaan kyllä tärkeänä palveluna, mutta myös kustannusten nousu ja tunne turhien toimenpiteiden määrästä nousee jatkuvasti esille. Melkoinen määrä yrittäjiä on vaihtanut työterveyssairaanhoidon vakuutuspohjaiseksi. Tällä on voitu kiintiöidä nousevia työterveyskustannuksia. Tosiasia on myös, että liian moni yrittäjä toimii laittomasti ja on jättänyt koko työterveyden hoitamatta. Syitä voi vain arvailla.
Näitä asioita mm. nostin esille muutama viikko sitten kun kävin kouluttamassa erikoistuvia työterveyslääkäreitä lääketieteellisessä. Olisi mukava saada palautetta mitä sinä tuumaa työterveydestä ja sen toimivuudesta tänä päivänä?
Kirjoittaja on Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Marjo Kolehmainen.
Muita kiinnostavia aiheita
Marjo Kolehmainen
marjo.kolehmainen@yrittajat.fi