YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yritysten omistajanvaihdosten grand old man Sakari Oikarinen: Ostaako vai eikö ostaa?
Oman idean hoksaaminen ja sen makustelu, liikeideaksi jalostaminen ja edelleen yritystoiminnan käynnistäminen idean ympärille on innostava, kutkuttavan pelottava ja monitahoinen henkinen prosessi. Jos haluat kokea sen, eli ikioman idean jalostamisen liiketoiminnaksi, älä osta toimivaa yritystä. Monet meistä yrittäjistä haluavat aina uudelleen ja uudelleen olla luomassa jotain uutta, koska innovointi on kivaa!
Allekirjoittanut lienee juurikin tuota tyyppiä. Varmaan myös siksi en ole itselleni yhtään yritystä ostanut, muille kyllä ja paljon, parin vuosikymmenen aikana. Olen sen huomannut, että meillä yrittäjillä on useanlaisia tapoja suhtautua omaan yrittäjyyteemme. Yrityksen osto sopii sellaiselle, joka hyväksyy tai jopa haluaa, että joku toinen on jo tehnyt tuon henkisen innovoinnin prosessin ja vienyt idean toimivaksi ja kantavaksi yritykseksi, jossa on jo kaikki tarvittava. Franchising-yrittäjyys lienee tästä kuvaavin esimerkki.
Miksi siis yleensä kannattaisi ostaa yritys. Seuraavaksi muutamia MIKSI-asioita.
Asiaa kannattaa aluksi hahmottaa kilpailun ja kilpailustrategian näkökulmasta. Lähdetään siitä, että rajatulla alueella markkina ei lyhyellä aikavälillä kasva. Kaupunginosassa tai kunnassa asukasmäärä eli ostovoima ei lyhyellä aikavälillä merkittävästi lisäänny. Siksi aina kun alalle perustetaan uusi yritys, joutuu se ottaman ostovoimaa pois muilta alan yrityksiltä, pahimmillaan jokaisen yrityksen ”kakku kapenee”. Kilpailullisesti uusi yritys joutuu valtaamaan tilaa markkinalle ja se vie kaikilta voimavaroja. Jos sen sijaan ostat markkinassa jo toimivan yrityksen, kilpailuasetelma ei muutu. Siksi usein kilpailijat eivät näe tarpeelliseksi tehdä mitään vastatoimenpiteitä. Mietipä: viisi henkilöä istuu autossa ja kuudes koittaa tunkea sisään – melko äläkkä siinä nousee. Sen sijaan, jos yksi nousee pois autosta ja toinen tulee tilalle, ei siinä muuta tapahdu kuin korkeintaan tulokasta tervehditään ja otetaan mukaan porukoihin. Tähän perustuu usein kuultu väittämä, että ostaminen on turvallisempaa kuin uuden perustaminen.
Yrityksen ostamalla pääset nopeasti ja jouhevasti mukaan liiketoimintaan. Sinulla on tarvittavat resurssit, tuotteet/palvelut, asiakkaat ja tunnettuus alueella. Usein ostamalla säästää myös rahaa, koska uuden perustettavan yrityksen, usein kalliit, kokeilut ja virheet jäävät tekemättä.
Saat käyttöösi taloushistorian – hinnoittelutiedot, kustannustiedot, myyntitilastot ja paljon muuta. Tämä tietomäärä kannattaa hyödyntää budjetoinnin, tulossuunnittelun ja seurannan apuna. Yrittämisesi on siten heti alusta lähtien ammattimaista ja päätöksesi tietoon perustuvia.
Entäpä sitten se tärkein eli asiakkaat. Ostamallasi yrityksellä on oma vakiintunut asiakaskuntansa ja yleensä valtaosa asiakkaista pysyy uskollisena palveluiden/tuotteiden ostajana. Kun vielä omistajanvaihdos lanseerataan asiakkaiden suuntaan yhdessä myyjän kanssa ja järjestetään tutustumistilaisuus, saat asiakkaiden luottamuksen heti.
Toimivassa yrityksessä on valmiina tarvittavat prosessit ja toimintatavat. Suurin osa ”näin meillä on totuttu tekemään” asioista ovat ihan relevantteja ja ne kannattaa ainakin aluksi pitää muuttumattomina… ovathan ne olleet toimiva tapa. Uudista niitä myöhemmin, kun tarvetta sille tulee. Samoin valmiina ovat kaikki tarvittavat toimittajasuhteet; on kyse sitten tavarantoimittajista tai tukipalveluista kuten vaikkapa huoltoyhtiö tms. Toimittajat ovat mielestäni kuin hyviä partnereita – he tietävät hyvin, mikä alalla toimii ja mikä ei.
Yrityksen ostaminen ja erityisesti ”Buying a business as a going concern” eli hyvin menestyvän, toimivan ja kannattavan yrityksen ostaminen ei ole halpaa. Liiketoiminnan ja erityisesti sijoittamasi pääoman tuoton kannalta on kuitenkin parempi ostaa hyvää ja toimivaa vähän kalliimmalla, kuin halpaa ja huonoa.
Tässä kirjoituksessa olen käsitellyt teemaa MIKSI ostaisin toimivan yrityksen. Webinaarissa sitten pureudutaan teemaan MITEN ostaminen kannattaa tehdä – tulethan kuulolle!
Webinaari yrityksen ostajille osa 1 ke 15.1.2025 klo 8:00 Sakari Oikarinen, Confidentum Oy.
Muita kiinnostavia aiheita
Sakari Oikarinen