30.11.2016 klo 16:00
Lausunto

​Esityksiä kannustinloukkujen purkamiseksi ja alueellisen liikkuvuuden lisäämiseksi

Valtiovarainministeriö

Kannustinloukut ja niiden purkaminen on yksi kotimaisen talouspolitiikan kestoaiheista. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana asiaa ovat selvittäneet useat tahot, mutta päätöksenteko asian korjaamiseksi on osoittautunut vaikeaksi. Suomen Yrittäjät suhtautuu myös tämän työryhmän agendaan positiivisesti, sillä työmarkkinoiden tilanne on jo pitkään ollut huono ja nopeaa käännettä parempaan ei ole odotettavissa.

Kannustinloukkuongelmaa voi lähestyä monesta eri näkökulmasta. Yksi tapa on keskittyä nykyisen sosiaaliturvajärjestelmän parametreihin ja arvioida, miten niitä muuttamalla järjestelmästä saataisiin kannustavampi. Käsityksemme mukaan tämä tie ei ole johtanut merkittäviin muutoksiin viime vuosina. Toinen lähestymistapa on analysoida sitä, onko järjestelmämme ylipäänsä toimiva alati muuttuvassa taloudellisessa ympäristössä.

Yksi yhteiskuntamme suurimpia haasteita, mutta samalla mahdollisuus, on kaupungistuminen. Suomi kaupungistuu nopeasti, mutta myöhemmin kuin muut Eurooppalaiset markkinatalousmaat. On hyvä, että työryhmä keskittyy alueellisen liikkuvuuden lisäämiseen. Näkemyksemme mukaan harjoitettu asunto- ja maankäyttöpolitiikka luo itsessään merkittäviä kannustinongelmia. Ensinnäkin, sosiaalisen asuntotuotannon tulisi kohdistua sitä aidosti tarvitseville. Sosiaalisessa asuntotuotannossa tulisi siis olla riittävän alhaiset tulorajat. Monilla muuttotappioalueilla asunnon reaaliarvo on jo laskenut hyvin alhaiseksi ja samalla kasvukeskusten (erityisesti pääkaupunkiseudun) asuntojen reaaliarvo on noussut varsin nopeasti ja korkealle tasolle. Tämä ero ja sosiaalisen asuntotuotannon epätarkoituksenmukainen kohdentuminen yhdessä johtavat siihen, että tarvittava alueellinen liikkuvuus on riittämätöntä. Jos näin on, pelkkä sosiaaliturvan parametrien säätäminen on tehotonta, koska muuttotappiopaikkakunnilla ei kuitenkaan ole riittävää työn kysyntää.

Alueellista liikkuvuutta voidaan lisätä myös edistämällä pendelöintiä eli työssäkäyntiä oman asuinalueen ulkopuolella. Pendelöinti on osin vaihtoehtoinen liikkuvuuden muoto varsinaiselle asuinalueen vaihdolle. Työmatkaliikenne mahdollistaa henkilöiden työssäkäynnin laajemmalle alueelle ilman muuttoa toiselle paikkakunnalle. Pendelöintiin liittyy kuitenkin muita ongelmia. Pitkien työmatkojen lisääntyminen luonnollisesti lisää liikenteen päästöjä. Tätä ristiriitaa voidaan lieventää joukkoliikennettä ja matkaketjuja tukemalla. Liikennekaaren nopea eteneminen parantaisi eri liikennemuotojen yhteentoimivuutta lisäten näin joukkoliikenteen kilpailukykyä pendelöinnissä.

Kannustinloukkujen lieventämiseksi on ehdotettu myös perustuloa. Suomen Yrittäjät katsoo, että sen toteuttaminen budjettineutraalilla ja kannustinloukkuja merkittävässä määrin purkavalla tavalla on äärimmäisen hankalaa. Yhdysvalloissa vuonna 1975 aloitettu Earned Income Tax Credit (EITC) järjestelmän alkuperäisenä tavoitteena oli selkiyttää sosiaaliturvajärjestelmä (sekä alentaa maksujen tasoa) ja lisätä työnteon kannustavuutta. Kannustavuus tulee siitä, että järjestelmään pääsy edellyttää työtuloja. Työtulojen noustessa EITC:n kontribuutio pienenee ja lopulta poistuu. Järjestelmää on monilta osin kritisoitu ja sitä on vuosien saatossa muokattu. Mielestämme tästä järjestelmästä voisi olla opittavaa ja sen soveltamista Suomeen tulisi analysoida tarkemmin.

Suomen Yrittäjät ry

Mika Kuismanen
pääekonomisti