YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Asemanhaltijan tehtävien järjestäminen Suomessa
Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopalvelu
VN/14164/2024
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa arviomuistiosta, jossa tarkastellaan rautatieliikenteen EU-asetuksiin perustuvien rautatieaseman asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien järjestämistä ja nykytilaa sekä kansallisen lainsäädännön selkeyttä.
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua arviomuistiosta ja toteaa lausuntonaan seuraavaa.
Arviomuistiossa käsitellään ainoastaan rautatieliikenteen asemapalveluja EU-asetusten sekä esteettömyysdirektiivin ja matkustajien oikeuksia koskevien asetusehdotusten valossa. Suomen Yrittäjät kantaa kuitenkin huolta ylipäänsä pitkämatkaisen linja-auto- ja junaliikenteen asemapalvelujen puutteista ja edelleen heikentyvästä kehityksestä. Liikennepalvelujen käyttö erityisesti pitkämatkaisessa liikenteessä edellyttää asiakkaan matkaketjun toimimiseksi myös oheispalveluja solmupisteissä (lämmin odotustila, wc, matkatavarasäilytys). Aiemmin liikenteenharjoittajat ovat tarjonneet asema/terminaalipalveluja kattavasti, mutta kaupallisista syistä nämä toiminnot ovat vahvasti supistuneet palvelutarjonnan keskityttyä varsinaiseen liikennöintiin.
Suomen Yrittäjät pitää myönteisenä sitä, että arviomuistiossa on tunnustettu nykyinen epäselvyys asemanhaltijan määrittelystä, tehtävistä ja asetuksen toteutumatta jäämisestä. Tilanteeseen tulee hakea ratkaisu, jossa asemanhaltijan tehtävien hoitaminen selkeästi määritellään ja joka ottaa huomioon moninaiset henkilöliikenteen tarpeet.
Asemat ja niiden palvelut ovat osa julkista liikenneinfrastruktuuria, josta julkisten toimijoiden tulee vastata. Solmupisteet tulee huomioida kansallisissa kaukoliikenteen palvelutasotavoitteissa sekä niiden minimitason varmistamisessa. Rautatieliikenteen kilpailun edistäminen sekä markkinaehtoinen joukkoliikenne edellyttävät, että asemien ja asemapalvelujen osalta tarjotaan läpinäkyvät ja neutraalit toimintaedellytykset eri toimijoille. Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraa tulee kehittää kaukoliikenteen solmupisteissä. Liikenne- ja viestintäministeriön tulee suhtautua joukkoliikenteen solmupisteiden toimivuuteen vastuullisesti sekä varmistaa sellainen toimintamalli, jossa asianmukaiset palvelut toteutuvat. Yksityiset yritykset voivat luonnollisesti tuottaa erilaisia asemien palveluita järjestetyissä puitteissa.
Suomen Yrittäjät katsoo, että jatkovalmistelussa tulee edetä vaihtoehdon 1 pohjalta, jossa asema-alueiden omistusta tai asemien sopimuspohjaista hallinnointia keskitetään ja nämä toimijat määritetään lainsäädännössä asemanhaltijoiksi koko Suomessa tai tietyillä asemilla. Jatkovalmistelussa on huomioitava myös linja-autoasemat, kilpaillun toimintaympäristön neutraalius sekä joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet.
Suomen Yrittäjät
Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija