12.8.2008 klo 12:10

Asetusluonnoksesta koskien yhteiskuntavastuun neuvottelukuntaa

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikkoasiassa. Lausuntonaan Suomen Yrittäjät ry esittää seuraavan.

Suomen Yrittäjät pitää neuvottelukunnan asettamista tarpeellisena. Yritysten ja työyhteisöjen yhteiskuntavastuun edistäminen yhteistyössä julkisen sektorin kanssa on kannatettavaa. Suomen Yrittäjät on valmis osallistumaan asetettavan neuvottelukunnan toimintaan.

Yhteiskuntavastuun neuvottelukunnalle esitetään runsaasti uusia tehtäviä verrattuna aiempaan kansainvälisen sijoitustoiminnan ja monikansallisten yritysten neuvottelukuntaan. Tämä on sinänsä perusteltua ottaen huomioon mm. ministeriörakenteessa tapahtunut kehitys. Vaarana kuitenkin on, että neuvottelukunnalle asetettavat tavoitteet ja tarkoitus muodostuvat niin laaja-alaisiksi, että sen toiminnan todellinen fokus hämärtyy. Viimeisteltäessä asetusta ja asetettaessa neuvottelukuntaa on syytä huolehtia siitä, että toiminnan puitteet järjestetään näiltä osin tarkoituksenmukaisesti.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus