27.8.2021 klo 14:51
Lausunto

Ehdotukset jätealan asetuksiksi (EU:n jätesäädöspaketti)

Ympäristöministeriö

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/538/2019-422

Ehdotukset jätealan asetuksiksi (EU:n jätesäädöspaketti)

Ympäristöministeriö pyytää Suomen Yrittäjiltä lausuntoa luonnoksista ehdotuksiksi jätealan asetusten muuttamisesta. Ehdotetuilla asetuksilla täsmennettäisiin jätelain (646/2011) säännöksiä, jotka ovat tarpeen EU:n ns. jätesäädöspaketin täytäntöön panemiseksi. Jätesäädöspaketti sisältää neljä jätealan direktiiviä, joilla muutetaan kuutta jätealan direktiiviä: jätedirektiiviä, pakkausjätedirektiiviä, kaatopaikkadirektiiviä, romuajoneuvodirektiiviä, paristo- ja akkudirektiiviä sekä sähkö- ja elektroniikkalaiteromudirektiiviä.

Pakkausten erilliskeräysvaatimukset tulee ulottaa vain isompiin taajamiin

Lausunnolla olevassa jäteasetuksessa (19 §) esitetään, että taajamissa sijaitsevat kiinteistöt, joilla on vähintään viisi asuinhuoneistoa, olisivat velvollisia erilliskeräämään pakkausmateriaalinsa. Kunnille siirrettäisiin oikeus hoitaa pakkausten kuljetukset. Käytännössä erilliskeräysvelvollisuudet koskisivat noin puolta suomalaisista ottaen huomioon taajama- ja asuinhuoneistojen lukumääräedellytykset.

Toimialan laskelmien mukaan noin 70 prosentissa suomalaisista kunnista asukkaat saavat vapaasti tilata pakkausjätteiden kuljetukset haluamiltaan yrityksiltä. Näin ollen pakkausjätteitä koskevat esitykset tarkoittavat sitä, että lukuisten yritysten ja näiden asiakkaiden sopimukset joudutaan lakkauttamaan lakimuutoksen siirtymäajan kuluessa. Muutoksilla olisi suuri vaikutus toimialan yrittäjyyteen ja työpaikkoihin. Tästä syystä pidämme perusteltuna, että erilliskeräysvelvollisuus rajattaisiin koskemaan yli 10 000 asukkaan taajamia.

Kirjanpito- ja tiedonantovelvoitteiden tulee olla sisällöiltään ja voimaantuloiltaan oikeasuhtaisia

Olemme todenneet jätelainsäädännön valmistelun yhteydessä, että yrittäjien valvontaa ja velvoitteita voidaan lisätä maltillisesti, koska siihen on olemassa hyväksyttävät perusteet. Suurin osa yrityksistä toimii lain edellyttämällä tavalla ja nämä yritykset kärsivät kilpailuhaitasta, kun muutamat toimijat eivät noudata säännöksiä ja velvoitteita. Valvonnan ja uusien velvollisuuksien on kuitenkin oltava sellaisia, että niitä voidaan järkevällä tavalla noudattaa.

Lausunnolla olevan asetuksen mukaan jätteenkuljettajan tulisi jatkossa pystyä erittelemään, mistä kunnasta jäte on peräisin. Sen lisäksi yhdyskuntajätteen osalta tulee eritellä jätteen syntypiste (39 §). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jätekuorman osalta tulee eritellä asumisessa syntyvä yhdyskuntajäte, kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte ja muussa toiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte. Sekä lähtökuntaa että yhdyskuntajätteen alkuperää koskevan tiedon tuottaminen on käytännössä hankalaa. Sen vuoksi on syytä harkita, voitaisiinko asiaa edistää erilaisilla pilottihankkeilla.

Uudet kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuudet astuvat voimaan osin jo muutaman kuukauden päästä. Yrityksille tulee antaa mahdollisuus saattaa omat toimintatapansa ja järjestelmänsä kohtuullisessa ajassa kuntoon. Jos velvoitteet astuvat voimaan esitetyn mukaisesti jo 1.1.2022, aikataulua voidaan pitää erityisesti pienempien yritysten kannalta kohtuuttomana. Onkin perusteltua, että uusien velvoitteiden voimaantuloa pidennetään vähintään vuodella. Tällä tavalla myös yrittäjäjärjestöllä olisi tosiasiallinen mahdollisuus tiedottaa ja neuvoa yrittäjiä uusista velvoitteista.

Ammattimaisen mökkivuokrausyrityksen tulee saada kilpailuttaa omat jätehuollon palvelunsa

Voimassa olevassa jäteasetuksessa säännellään, että useat vapaa-ajan asuntojen vuokrausyritykset eivät saa tällä hetkellä hankkia jätehuoltopalveluja vapailta markkinoilta. Tähän ei olla esittämässä muutosta. Huomautamme kuitenkin, että useissa lomamökeissä tarjotaan hotellinomaisia palveluja, vaikka niissä ei täyttyisikään tällä hetkellä edellytetty 40 vuodepaikkaa. Kohteissa on tarjolla esimerkiksi siivouspalvelut, kiinteistönhuolto, ruokapalvelut sekä muut oheispalvelut (hissiliput, välinevuokraus, koiravaljakkosafari), mikä kertoo toiminnan ammattimaisuudesta.

Ammattimaisesti vuokrattujen lomamökkien asiakkaat edellyttävät muun ohella myös toimivia jätehuoltopalveluja. Tällöin ei riitä, että alueella olisi yksi aluekeräyspiste, vaan jätteet tulee voida kerätä kiinteistöiltä. Pidämmekin perusteltuna, että myös tämän toimialan yrittäjät ja yritykset voivat muiden toimialojen lailla kilpailuttaa omat jätehuoltopalvelunsa. Näin ollen asetuksen 5 §:ää tulee muuttaa siten, että liiketoimintana harjoitettu mökkivuokraus ei kuulu kunnan järjestämän jätehuollon piiriin.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Tiina Toivonen
johtaja lainsäädäntöasioiden päällikkö