5.12.2002 klo 11:43

Ehdotus neuvoston direktiiviksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä opiskelua, ammatillista koulutusta tai vapaaehtoistyötä varten

Sisäasiainministeriö

Suomen Yrittäjät ry:n näkemyksen mukaan Euroopan unionin asettama tavoite vapauteen, turvallisuuteen ja oikeuteen perustuvan alueen toteuttamisesta on kannatettava. Tämän tavoitteen saavuttamisessa ehdotus neuvoston direktiivistä on tarpeellinen ja sen voimaan saattaminen on kannatettava.

Suomen Yrittäjät ry toteaa, että sen edustamien pienten ja keskisuurten yritysten erityisen mielenkiinnon kohteena on Suomeen tai muualle Euroopan unionin alueelle yrittäjiksi tai ansiotyöhön tulevien kolmansien maiden kansalaisten aseman yhdenmukainen ja joustava järjestely. Kuitenkin myös opiskelijoiden, ammatilliseen koulutukseen osallistuvien tai vapaaehtoistyötä tekevien kolmansien maiden kansalaisten tulo unionin alueelle on järjestön näkemyksen mukaan tärkeä osa unionin yhteistä politiikkaa. Suomen Yrittäjät ry toivoo, että ehdotuksen mukainen direktiivi parantaa sen tarkoittamien henkilöryhmien asemaa, lisää Suomen ja muiden unionimaiden monikulttuurisuutta ja samalla turvaa maahantulon hallitun kehittämisen ja torjuu laitonta maahanmuuttoa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen