2.2.2009 klo 14:02
Lausunto

Ehdotus yritysten hallinnollisen taakan keventämisohjelmaksi

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kohteliaimmin seuraavaa:

Yritysten hallinnollisen taakan vähentämisen toimintaohjelma on hallituksen strategia-asiakirjaan sisältyvä hanke. Tarkoituksena on, että toimintaohjelma annettaisiin hallituksen periaatepäätöksenä mahdollisimman pian.

Kannatamme hallinnollisen taakan ohjausryhmän ehdottamaa tavoitetta vähentää kansallisesta lainsäädännöstä ja viranomaismenettelyistä aiheutuvaa yritysten hallinnollista taakkaa 25 %:lla vuoteen 2012 mennessä. On esitetty, että 10 % lainsäädännöstä aiheuttaa 90 % yritysten hallinnollisesta taakasta. Ohjausryhmän väliraportin esittämällä tavalla hallinnollisen taakan vähentämisen toimintaohjelmassa on siten syytä keskittyä ns. prioriteettialoihin eli verotukseen, työnantajana toimimiseen, taloushallinnon raportointiin, ympäristölupamenettelyihin ja maataloustukijärjestelmään. Perusteltua on tarkentaa ja päivittää toimenpideohjelmaa sen edetessä, jotta toimenpiteitä voidaan suunnata tehokkaalla tavalla.

Vaikka tavoitteena ei sinänsä olekaan voimassa olevan sääntelyn purkaminen, on välttämätöntä tarkastella lainsäädännön yrityksille asettamia hallinnollisia velvoitteita kriittisesti ja tarvittaessa kumota tai muuttaa sellaisia säännöksiä, jotka aiheuttavat liiallista rasitetta. Hallinnollisen taakan vähentämisessä tulee punnittavaksi sääntelyllä tavoiteltava hyöty syntyviä haittoja vastaan. Jotta hankkeesta voi syntyä todellisia tuloksia, on taakasta aiheutuvia haittoja arvioitava aiempaa paremmin ja annettava niille harkinnassa aikaisempaa suurempi paino. Hallinnollisen taakan keventäminen tukee ensisijaisesti pienten yritysten toimintaedellytyksiä ja sitä kautta näiden yritysten kykyä työllistää. Onkin pohdittava mahdollisuutta kevennysten suuntaamiseen nimenomaan pienyrityskentälle kuitenkin niin, ettei samalla luoda tarpeettomia kynnyksiä yritysten kasvulle.

Yritykset korostavat tieto- ja muissa sähköisissä palveluissa ns. yhden luukun periaatetta. Sähköistä asiointia on kehitettävä yli hallinnon rajojen. Väliraportista ilmenee, että tällä alueella on olemassa useita kehitysprojekteja eri hallinnon sektoreilla. On erittäin tärkeää koordinoida näitä projekteja siten, että palveluiden käyttäjän näkökulma tulee huomioitua. Ohjausryhmän esittämällä tavalla koordinoinnista vastuussa oleva taho ja sen tehtävät tulee päättää pikaisesti. On muistettava, että loppuasiakkaalle ei ole niinkään merkitystä sähköisten palveluiden määrällä vaan sillä, että lainsäädännön asettamat ilmoitusvelvoitteet voidaan hoitaa yhden palvelun kautta nopeasti ja vaivattomasti.

Hallinnollisen taakan vähentämisen ohella on olennaista varmistaa, ettei uudella lainsäädännöllä luoda uutta hallinnollista taakkaa. Tällöin avainasemassa ovat avoin valmistelukulttuuri, keskeisten sidosryhmien osallistuminen valmisteluun ja säädösvalmistelun yhteydessä tapahtuva perusteellinen yritysvaikutusten arviointi.

Toimintaohjelman toteutumisen seuranta on järjestettävä siten, että kansallisen tavoitteen edistyminen ja yritysten hallinnollisen taakan vähentyminen voidaan luotettavasti todeta. Ministeriöiden ja viranomaisten tulee sitoutua omilla hallinnonalueillaan toteuttamaan toimenpiteitä kansallisen tavoitteen saavuttamiseksi. Kannatamme ohjausryhmän esittämällä tavalla sitä, että toimenpiteiden edistymisestä raportoidaan säännöllisesti hankkeen ohjausryhmälle.

Katsomme, että esitys valtioneuvoston periaatepäätökseksi yritysten hallinnollisen taakan vähentämistä koskevaksi kansalliseksi toimintaohjelmaksi voidaan valmistella ohjausryhmän väliraportin pohjalta huomioiden tässä lausunnossa esiintuodut seikat.

Suomen Yrittäjät ry

Jussi Järventaus

toimitusjohtaja

Janne Makkula

lainsäädäntöasioiden päällikkö