5.5.2020 klo 09:54

EU:n tuleva elpymisrahasto

Eduskunnan talousvaliokunta

Koronakriisin vuoksi on päätetty perustaa uusi talouden elpymisrahasto, ’Recovery Fund’. Eurooppa-neuvosto päätti 23.4.2020, että tarve rahastolle on ja pyysi komissiota valmistelemaan pohjaehdotuksen kuluvan viikon aikana.

Elpymisrahaston perustaminen kytkeytyy myös tulevaan rahoituskehykseen (MFF) ja siitä tehtyihin ehdotuksiin. Komissio esitti 29.4.2020 muutoksia rahoituskehysehdotukseensa.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät pitää elpymisrahastoa kannatettavana. Suomelle pienenä avoimena taloutena on tärkeää, että voimme jälleenrakentaa sisämarkkinat mahdollisimman pian. Jos epäonnistumme tässä, edessä on elpymisen näkökulmasta katastrofi, eikä Suomella ole varaa toiseen hukattuun vuosikymmeneen.

Katsomme, että alustava linjaus siitä, että rahaston rahoitus voitaisiin järjestää hyödyntämällä tulevaa rahoituskehystä, menokehyksen ja sen omien varojen katon välistä liikkumavaraa, on perusteltu. Samalla tunnistamme, että tämä malli edellyttää EU:n budjetin omien varojen enimmäismäärän kasvattamista.

Elpymisrahaston välttämättömyyden vuoksi pitäisimme tärkeänä, että myös muita esillä olleita rahoitusvaihtoehtoja oltaisiin valmiit tarkastelemaan. Kyseessä on kuitenkin väliaikaiseksi tarkoitettu ja kooltaan rajattu toimi.

Tässä vaiheessa on vaikea arvioida ehdotuksen taloudellisia vaikutuksia, mutta on todennäköistä, että tavalla tai toisella toteutettu elpymisrahasto tulee aiheuttamaan kustannuksia Suomelle. Vielä selvempää kuitenkin on, että ilman sisämarkkinoiden jälleenrakentamista Suomelle lankeava lasku tulee olemaan monin verroin suurempi.

On selvää, että koronaepidemia on kohdellut eri jäsenvaltioita eri lailla, mutta yhtä lailla on selvää, että se on koskenut kaikkia jäsenvaltioita. Tämän vuoksi on tärkeää, että rahaston varojen tulisi olla kaikkien jäsenmaiden käytettävissä yhteisten kriteerien mukaisesti.

Vaikka koronaepidemia on vienyt huomiomme muista merkittävistä haasteista, pidämme tärkeänä, että siitä toipumista edistävissä toimissa otetaan huomioon muut olemassa olevat haasteet. Tämän vuoksi pidämme perusteltuna komission näkemystä siitä, että elvytys ei saa tapahtua ristiriidassa Euroopan vihreän kasvun ohjelman, Green Dealin, kanssa. Samalla kuitenkin korostamme, että toimintaympäristö on muuttunut ainakin jossain määrin pysyvästi ja sen seurauksena myös Euroopan vihreän kasvun ohjelma vaatii uudelleen arviointia.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen