5.5.2020 klo 09:55

Eurooppalainen hätätilasta aiheutuvien työttömyysriskien lieventämisen tilapäinen tukiväline (SURE)

Eduskunnan talousvaliokunta

Komissio antoi huhtikuussa 2020 ehdotuksen eurooppalaisen hätätilasta aiheutuvien työttömyysriskien lieventämisen tilapäisen tukivälineen (SURE) perustamisesta koronaepidemian seurauksena.

Tilapäisen tukivälineen avulla jäsenvaltiot sitoutuvat kriisitilanteessa tukemaan toisiaan unionin kautta tuomalla saataville lisärahoitusta edullisten lainojen muodossa.

Keskeiset huomiot

Koronavirusepidemia koettelee Eurooppaa tavoilla, joita ei vielä alkuvuonna olisi voitu kuvitellakaan. Kriisi koettelee paitsi terveydenhuoltojärjestelmää, myös yrityksiä ja niiden työntekijöitä. Suuri osa yrityksistä on menettänyt merkittävän osan tuotteiden tai palvelujen kysynnästä. Tämän seurauksena nämä yritykset ovat joutuneet kiihtyvällä tahdilla luopumaan työntekijöistään. Toisin kuin Suomessa, monessa muussa maassa tämä on tarkoittanut myös massairtisanomisia.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että tilanteen salliessa voimme käynnistää talouden aktiviteetin mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti koko sisämarkkinoilla. Jos epäonnistumme tässä, edessä on elpymisen näkökulmasta katastrofi, eikä Suomella ole varaa toiseen hukattuun vuosikymmeneen.

Talouden aktiviteetin tehokas ja nopea käynnistyminen edellyttää sitä, että yrityksillä on käytössään osaava työvoima ja toimivat prosessit. Tätä voidaan edistää suojelemalla työpaikkoja, työntekijöitä ja itsenäisiä ammatinharjoittajia koronakriisistä aiheutuvilta irtisanomis- ja tulonmenetysriskiltä.

Katsomme, että myös Suomella voi olla mahdollisuus tarvittaessa käyttää SURE-välinettä. Suomessa olemassa olevat ja kriisin vuoksi käyttöön otetut toimet lisäävät julkisia menoja Työllisyysrahaston kautta ja uskomme, että ne voidaan tulkita SURE-välineen tarkoittamiksi järjestelyiksi, joiden tarkoituksena on tukea työllisyyden elpymistä nopeasti kriisin jälkeen.

Tukiväline kasvattaa Suomen takausvastuita merkittävällä määrällä, mutta meille syntyy tosiasiallisia velvoitteita vain, jos joku tai jotkut jäsenvaltiot eivät hoida takausvastuisiin liittyviä velvoitteitaan. Tällöinkin takausvastuiden enimmäismäärä on rajoitettu. Arvioitaessa tätä riskiä ja sen hyväksyttävyyttä, tulee ottaa huomioon se, miten ehdotettava toimenpide edistää kriisistä toipumista ja mikä sen merkitys on Suomen kaltaiselle avoimelle taloudelle. Näitä seikkoja verrattaessa pidämme esitettävää kokonaisuuttaa Suomen edun mukaisena.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen