28.10.2004 klo 15:00

Hallituksen esitys 158/2004 Eduskunnalle lakisääteisen tapaturmavakuutuksen ja liikennevakuutuksen sairaanhoitokorvausten täyskustannusvastuun toteuttamista koskevaksi lainsäädännöksi

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan seuraavaa:

Kyseessä on hallituksen esitys lakisääteisen tapaturmavakuutuksen ja liikennevakuutuksen sairaanhoitokorvausten täyskustannusvastuun toteuttamista koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksen tarkoituksena on nopeuttaa hoitoon pääsyä sekä ehkäistä vakuutusjärjestelmälle hoidon viivästymisestä aiheutuvia tarpeettomia korvauskustannuksia ja vaikuttaa näin myös työnantajien työvoimakustannuksiin. Esityksen mukaan tapaturmavakuutusjärjestelmältä ja liikennevakuutusjärjestelmältä vuosittain perittävästä ja Kansaneläkelaitokselle tilitettävästä maksusta luovuttaisiin, ja nämä varat ohjattaisiin suoraan hoidon antavalle terveydenhuollolle. Vakuutusjärjestelmälle tulisi nykyistä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa hoitopaikan valinnalla kustannuksiin.

Suomen Yrittäjät näkee sinänsä myönteisenä uudistuksen, jolla vaikutetaan hoidon nopeutumiseen ja mahdollisuuksiin ohjata potilaita myös yksityiselle sektorille tarpeen vaatiessa. Hallituksen esityksessä on viitattu vakuutuksenottajien maksamien tapaturmavakuutusmaksujen nousuun uudistuksen myötä arviolta 7,5 %:lla, jota voidaan pitää varsin merkittävänä korotuksena. Kun kyse ilmeisesti kuitenkin on noususta, jolla korvataan jo nyt vakuutuksenottajien maksettavana ollut täyskustannusmaksu, ja kun järjestelmän muutoksella pyritään vaikuttamaan työkyvyttömyysjaksojen lyhenemiseen sekä työurien pidentämiseen, voidaan korotusta pitää hyväksyttävänä.

Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, ettei järjestöä ole kuultu aiemmassa vaiheessa asian valmistelussa. Kyseessä on varsin laaja tapaturmavakuutusjärjestelmään liittyvä muutos, jolla on vaikutuksia myös pienyrityksiin työnantajina. Lisäksi hallituksen esityksessäkin viitataan tapaturmavakuutuslain 57 §:n mahdollisten muutostarpeiden selvittämiseen. Tapaturmavakuutuslain 57 §:ssä säädetään niin sanotuista tapaturmavakuutuslain mukaisista vapaaehtoisista vakuutuksista, ja kyseisen lainkohdan mukaan määräytyy myös yrittäjien tapaturmavakuutus. Tapaturmavakuutuslain mukainen vakuuttamismahdollisuus on yrittäjille erittäin tärkeä, ja ainakin 70 000 yrittäjää on käyttänyt mahdollisuutta tällaisen vakuutuksen ottamiseen. Suomen Yrittäjät katsoo, että mikäli muutoksia tapaturmavakuutuslain 57 §:ään ryhdytään valmistelemaan, on huolehdittava siitä, että yrittäjillä säilyy mahdollisuus tapaturmavakuutuslain mukaisen vakuutuksen ottamiseen.

Kunnioittavasti

Merja Berglund