27.4.2020 klo 15:36

Hallituksen esitys eduskunnalle COVID-19 -epidemiasta johtuvien poikkeusolojen vuoksi väylämaksulakiin tehtäviksi väliaikaisiksi muutoksiksi

Liikenne- ja viestintäministeriö

Vuoden 2020 maaliskuusta lähtien koronavirusepidemian myötä tehdyt matkustamiseen ja taloudelliseen toimintaan liittyvät toimenpiteet sekä kuluttajien ja elinkeinoelämän reagointi on aiheuttanut merikuljetusten kysynnän ja tarjonnan supistumisen. Tilanne aiheuttaa Suomen kauppamerenkulkua palveleville varustamoille merkittäviä tulojen menetyksiä ja taloudellisia vaikeuksia.

Hallitus reagoi tilanteeseen esittämällä tukitoimenpidettä, jossa kauppamerenkulun väylämaksu poistetaan vuodelta 2020 ja alkuvuodesta jo maksetut väylämaksut palautetaan varustamoille. Näin pyritään edesauttamaan Suomen elinkeinoelämälle ja huoltovarmuudelle riittävän merikuljetuskapasiteetin liikenteessä pysymistä. Myös varustamojen ajautumista taloudelliseen selvitystilaan halutaan välttää siksi, että merikuljetukset voivat palautua kriisin jälkeen mahdollisimman pian ennalleen.

Ennen kriisiä vuoden 2020 väylämaksutuloksi oli arvioitu noin 50 milj. euroa. Kriisin myötä asetetut rajoitteet ja taloustilanteen heikkeneminen tulee vähentämään vuoden 2020 alusliikennettä. Näin tukitoimenpiteestä syntyvä suora rahallinen menetys valtiolle olisi selvästi pienempi kuin aikaisemmin arvioitu 50 milj. euroa.

Osa väylämaksujen poistamisen hyödystä odotetaan siirtyvän rahtisopimusten kautta kuljetusasiakkaiden eli Suomen ulkomaankaupan elinkeinojen hyväksi. Kaikkien jo toteutuneiden kuljetustapahtumien yhteydessä maksettujen väylämaksujen palautukset eivät kuitenkaan arvion mukaan välttämättä siirtyisi takautuvasti kuljetusasiakkaiden hyväksi.

Suomen Yrittäjät pitää ymmärrettävänä, että kriisin myötä vuoden 2020 väylämaksut tullaan poistamaan ja jo maksetut väylämaksut palautetaan varustamoille. Suomen syrjäisen sijainnin myötä merikuljetusten merkitys korostuu vientiteollisuudelle. Katsommekin, että merikuljetusten toimintavarmuudesta ja kilpailukyvystä tulee kriisin aikana huolehtia. Haluamme kuitenkin korostaa, että suunnattu tuki tulee olla väliaikainen edesauttaen vientiteollisuutta ja varustamoita kriisin yli. Tämän jälkeen eri yritystukimuotoja on syytä tarkastella kriittisesti niiden hyötyihin nähden. Näin myös väylämaksujen kohdalla on syytä tehdä.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Sampo Seppänen