17.8.2018 klo 10:04
Lausunto

Hallituksen esitys Eduskunnalle elintarvikelaiksi sekä eräiden lakien muuttamiseksi

Maa- ja metsätalousministeriö

Mitä mieltä olet valvontamaksuja kehittämisestä ehdotetulla tavalla?

Suomen Yrittäjät näkee, että valvontamaksujen muuttaminen ehdotetusti tulisi johtamaan vakaviin ongelmiin pienissä ja keskisuurissa elintarvikealan yrityksissä. Saamamme palautteen mukaan muutosesitykset johtaisivat joissakin tapauksissa maksujen yli kymmenkertaistumiseen nykytasoon nähden. Ne voivat olla jopa 10 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Esimerkiksi alkutuotannossa, pienillä sisävesikalastusyrittäjillä maksut todennäköisesti johtavat yritystoiminnan lopettamisiin.

Maksu-uudistuksella tavoitellaan EU-sääntelyn mukaisuutta, valtakunnallista maksujen yhtenäisyyttä, siirtymistä riskiperusteisuuteen, sekä parempaa vastaavuutta valvonnan kustannusten ja tuottojen välillä. Suomen Yrittäjät näkee esitetyt maksut hyvin ongelmallisena niiden korkeuden vuoksi. Yrittäjien mielestä valvonnan kohteiden ei tule yksin kantaa valvonnan kustannuksia. Jos maksuja täytyy tarkistaa, korotuksia tulee lieventää olennaisesti. Maksun suuruus voisi olla sidottu yrityksen liikevaihtoon ainakin pienimmissä yrityksissä.

Vaadimme valvontamaksujen olennaista tarkastamista alaspäin nyt ehdotetusta tasosta, jotta liiketoimintaedellytykset voivat säilyä näissä pääosin maaseutumaisissa olossa toimivissa, pienissä yrityksissä. Muutos olisi lisäksi ristiriidassa Euroopan yhteisen kalastuspolitiikan kanssa, jonka tavoitteena on tukea pienimuotoista rannikkokalastusta.

Mitä mieltä olet mahdollisuudesta ottaa huomioon toimijan luotettavuus, kun elintarvikevalvontaa suunnitellaan ja toteutetaan?

Suomen Yrittäjien mielestä mahdollisuus on hyväksyttävissä, kunhan se ei johda siihen, että todistustaakka luotettavuuden jatkuvasta osoittamisesta on yrittäjällä. Tällainen johtaisi hallinnollisen taakan kasvuun yrityksissä, mikä ei ole toivottavaa. Luotettavuusarviota voidaan tehdä sellaisten tietojen perusteella, jota muutenkin kerätään. Ylimääräisiä tiedonantovelvoitteita tai -insentiivejä ei pidä asettaa.

Oletuksena tulee olla, että toimija on luotettava. Vasta jos näyttöä luotettavuuden heikkenemisestä alkaa ilmetä, voitaisiin siirtyä asteittain kohti valvonnan kiristymistä.

Jos oikeusministeriö arvioi rangaistusluonteisen hallinnollisen seuraamusmaksun (hallinnollinen sakko) mahdolliseksi, pitäisikö sellainen ottaa käyttöön elintarvikevalvonnassa?

Emme näe erityisiä syitä jättää elintarvikevalvontaa ulkopuolelle, mikäli kehitys etenee rangaistusluonteisen hallinnollisen seuraamuksen käyttöönoton suuntaan.

Suomen Yrittäjät

Satu Grekin
kilpailuasioiden päällikkö