25.2.2009 klo 11:06

Hallituksen esitys Eduskunnalle (HE 11/2009 vp) laiksi työnantajan kansaneläkemaksun alentamista koskevaksi väliaikaiseksi laiksi

Eduskunta

Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan työnantajan kansaneläkemaksun alentamista 0,801 prosenttiyksiköllä kaikissa maksuluokissa väliaikaisesti täksi vuodeksi 1.4.2009 alkaen. Hallitus tulee antamaan myöhemmin esityksen maksun kokonaan poistamiseksi ensi vuoden alusta alkaen.

Kansaneläke on ns. asumisperusteista perusturvaa, joka yleisesti hyväksyttyjen rahoitus-periaatteiden mukaan tulee rahoittaa yleisin verovaroin. Kansaneläkemaksun poistaminen on siten hyvin perusteltu. Lisäksi täksi vuodeksi toteutettava maksujen alentaminen tukee osaltaan yritysten maksuvalmiutta ja mahdollisuuksia säilyttää työpaikkoja. Työnsivukulujen alentuminen kannustaa lisäksi työllistämään, koska varsinkin kaikkein pienimmissä yrityksissä sivukulut koetaan työllistämisen esteeksi.

Tällä perusteella Suomen Yrittäjät pitää perusteltuna kansaneläkemaksun alentamista tältä vuodelta ja maksun poistamista ensi vuoden alusta. Alentamisella tuetaan myös kuntien taloutta.

Valtion talouteen maksun poistaminen kuitenkin synnyttää aukon. Ensisijaisesti aukko täytyy pyrkiä täyttämään tehostamalla julkisen sektorin toimintaa, mutta veron korotuksiltakaan ei voitane välttyä. Veroja ja maksuja mahdollisesti korotettaessa tulee huolehtia siitä, että minkään yrittäjäryhmän kokonaisverorasitus ei kiristy.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala