14.11.2007 klo 11:32

EDUSKUNNAN SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNTA

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainituista asioista lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Hallituksen esityksessä ehdotetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua alennettavaksi 0,04 prosenttiyksikköä ja työnantajan kansaneläkemaksua alennettavaksi 0,1 prosenttiyksikköä vuoden 2007 tasosta. Maksut määrätään siten, että niiden tuotoilla ja valtion maksuosuuksilla voidaan kattaa kulut.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan on vain positiivista ostovoiman ja työllisyyden kannalta, kun sosiaalivakuutusmaksuja pystytään alentamaan. Siten Yrittäjillä ei ole huomautettavaa sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja kansaneläkemaksun alentamisesta.

Kansaneläke on kuitenkin ns. asumisperusteista sosiaaliturvaa, joka yleisesti hyväksyttyjen rahoitusperiaatteiden mukaan tulee rahoittaa yleisin verovaroin. Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan kansaneläkemaksu tulisikin poistaa ja rahoituksen tulisi tapahtua kokonaan yleisistä verovaroista. Poistaminen voisi tapahtua portaittain alentamalla maksuja sekä erityisesti tarkistamalla maksuportaiden perusteena olevia käyttöomaisuuden veropoistojen euromääräisiä rajoja, joita ei ole tarkistettu rahanarvon muutoksia vastaavasti.

Kansaneläkevakuutusmaksua on korotettu 0,011 prosenttiyksiköllä Lapissa, saaristossa, Kainuussa ja Pielisen Karjalassa olevan kokeilun johdosta. Kokeilussa työnantajat on vapautettu sosiaaliturva-maksusta. Kokeilu päättyy vuoden 2009 jälkeen – ellei sitä jatketa. Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan kokeilun vaikutukset on tärkeä selvittää huolella uudestaan pidemmän aikavälin kokemusten perusteella ennen kokeilun päättymistä ja jatkosta päättämistä. Jos kokeilua ei jatketa, täytyy kansaneläkevakuutusmaksuja alentaa tällöin vähintään kokeilun korotusvaikutuksella.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta. On perusteltua selkeyttää hallituksen roolia kehittäjänä ja keskeisten päätösten tekijänä sekä valtuutettujen roolia valvojina.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala