21.11.2007 klo 09:25

Hallituksen esitys Eduskunnalle (HE 76/2007 vp) laeiksi sairausvakuutuslain ja työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetun lain 4 §:n muuttamisesta

EDUSKUNNAN SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNTA

Hallituksen esityksessä ehdotetaan yhtenäistettäviksi palkkakäsitteitä, joiden mukaan etuudet ja maksut määräytyvät.

On perusteltua muuttaa palkkakäsitteet, joiden perusteella maksuja ja etuuksia määrätään mahdollisimman yhdenmukaisiksi. Yksittäisen maksun ja etuuden perusteen on oikeudenmukaisuudenkin kannalta oltava samoja. Lisäksi palkkakäsitteiden yhdenmukaisuus eri maksujen ja etuuksien välillä tekee järjestelmästä helpommin ymmärrettävän.

Yrittäjien osalta ehdotettiin työnantajan sosiaaliturvamaksusta annettuun lakiin muutosta, jonka mukaan yrittäjän omistamastaan yrityksestä nostama palkka tai palkkio ei ole sellaista palkkaa, jonka perusteella tulisi suorittaa työnantajan sosiaaliturvamaksu. Tämä on perusteltua siltä kannalta, että näin yhtenäistetään käsite sairausvakuutuslakiin.

Alkuperäisessä esityksessä osakeyhtiöiden osalta rajaus koski vain toimitusjohtajaa, vaikka YEL-vakuutettu yrittäjä voi toimia myös muissa tehtävissä omistamassaan yrityksessä. Siten muuttamisesityksessä olisikin täytynyt puhua yrittäjän palkasta ja palkkiosta yleensä.

Tältä osin esitys on kuitenkin päätetty vetää kokonaan pois, kun ehdotukseen on havaittu sisältyvän sellaisia merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, joita ei osattu esitystä valmisteltaessa ottaa huomioon. Tältä osin yrittäjien sosiaaliturvamaksujen perusteita ja suuruutta koskevat kysymykset tulee selvittää kokonaisuutena erikseen, kuten sosiaali- ja terveysministeriökin ehdottaa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala