21.11.2007 klo 09:26

Hallituksen esitys Eduskunnalle (HE 86/2007 vp) laeiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta

EDUSKUNNAN SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNTA

Hallituksen esityksessä ehdotetaan yhtenäistettäviksi palkkasummarajat, joiden perusteella työnantajien työttömyysvakuutusmaksut määräytyvät. Lisäksi palkkasummarajoja ehdotetaan tarkastettaviksi työeläkelain mukaisella palkkakertoimella vuosittain. Kolmanneksi lisäpäivämaksun käyttöönotto ehdotetaan siirrettäväksi vuoteen 2012. Toimeenpanon helpottamiseksi tiedonsaantioikeuksiin ja -luovutusvelvollisuuksiin ehdotetaan rajattuja laajennuksia.

On perusteltua yhtenäistää työttömyysvakuutuksen perusmaksun sekä lisäpäivä- ja omavastuumaksun palkkasummarajat. Näin parannetaan järjestelmän selkeyttä ja ymmärrettävyyttä. Lisäksi rajojen vuosittainen tarkistaminen automatisoi inflaation huomioon ottamisen.

Perusmaksun palkkasummarajan nostaminen on kuitenkin tekninen muutos aiheutuen työttömyyseläkkeen lakkauttamisesta ja uudesta lisäpäiväjärjestelmästä. Siten sen tulisi kohdella kaikkia työnantajia mahdollisimman tasapuolisesti ja neutraalisti, kuten hallituksen esityksen (243/2002) laeiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain ja työntekijän eläkelain 12 c §:n muuttamisesta perusteluissakin mainitaan.

Tähän viittaa myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössään esittämä ja Eduskunnan hyväksymä lausuma hallituksen esitykseen 243/2002: ”Eduskunta edellyttää, että työnantajien keskinäisten maksuosuuksien tarkastelu tehdään ennen uuden maksujärjestelmän käyttöönottoa siten, ettei pientyönantajien suhteellinen maksuosuus nouse”.

Käsiteltävissä hallituksen esityksissä kaikkein pienimpien työnantajien, joiden palkkasumma on alle 840 940 euroa, työttömyysvakuutusmaksu ei alennu lainkaan rakenteellisesti tässä teknisessä muutoksessa – vain tilapäisesti 0,05 prosenttiyksikköä vuosittain säädettävien maksujen alentuessa. Esitys ei siten toteuta Eduskunnan hyväksymää lausumaa ja on ristiriidassa Eduskunnan ilmaiseman tahdon kanssa.

Yksi vaihtoehto työnantajien keskinäisten maksuosuuksien säilyttämiseen mahdollisimman muuttumattomana ja siten Eduskunnan lausuman toteuttamiseen on, että pienimmät työnantajat vapautetaan lisäpäivämaksusta. Tämä mainitaankin hallituksen esityksen perusteluissa. Tätä ei ole kuitenkaan kirjattu selkeästi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 14 §:ään tässäkään työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesityksessä. Lisäksi kyseinen pykälä esitetään hallituksen esityksessä työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta vuonna 2002 annetun lain muuttamisesta kumottavaksi, koska lisäpäivämaksun suunnitellaan tulevan voimaan vasta vuonna 2012.

Jotta voidaan varmistua Eduskunnan lausuman mukaisesti siitä, että pienimpien työnantajien suhteellinen maksurasitus ei kiristy lisäpäivämaksun tullessa voimaan mahdollisesti vuonna 2012, Eduskunnan tulee nyt käsiteltävän hallituksen esityksen yhteydessä säätää siitä, että pienimmät työnantajat, joiden palkkasumma on alle 1,5 miljoonaa euroa, vapautetaan lisäpäivämaksusta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala