25.10.2017 klo 11:34

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettujen lakien liitteiden muuttamisesta

Hallituksen esityksessä HE 138/2017 vp ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia. Nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen verotaulukkoa sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen verotaulukkoa 1 ja 2 muutettaisiin siten, että lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veron sekä energia- että hiilidioksidiosuutta korotettaisiin. Korotusta painotettaisiin hiilidioksidiveron suuntaan. Kevyen ja raskaan polttoöljyn, kivihiilen ja maakaasun hiilidioksidiveron laskentaperusteena oleva hiilidioksiditonnin arvo nostettaisiin nykyisestä 58 eurosta 62 euroon. Tällöin lämmityspolttoaineiden hiilidioksiditonnin arvo olisi sama 62 euroa hiilidioksiditonnilta kuin liikennepolttoaineilla. Lisäksi lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden energiasisältöveroa korotettaisiin 0,45 eurolla megawattitunnilta. Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2018 alusta.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Esitystä voidaan pitää perusteltuna, koska sillä pyritään edistämään julkisen talouden tasapainoa. Esityksen mukainen lämmityspolttoaineiden vero-ohjauksen vahvistaminen on myös osittain kustannustehokas tapa vähentää päästöjä ei-päästökauppasektorilla ja näin edesauttaa Suomelle vuodelle 2030 asetettujen haastavien päästöjenvähennystavoitteiden saavuttamista. Veronkorotuksien yhteydessä tulee kuitenkin ottaa huomioon vaikutukset muun muassa koneyrittäjien toimintaympäristöön, koska yrittäjien kustannukset nousisivat lämmityspolttoaineiden veronkiristysten myötä.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Laura Kurki