14.4.2020 klo 13:46
Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sähköajoneuvojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista rakennuksissa sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja maankäyttö- ja rakennuslain 126 §:n muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki sähköajoneuvojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista rakennuksissa sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä. Ehdotetulla lailla pantaisiin osaltaan täytäntöön muutettu rakennusten energiatehokkuutta koskeva direktiivi. Direktiivi annettiin osana Euroopan unionin puhtaan energian pakettia, jonka tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta.

Keskeisiä pk-yrityksiin kohdistuvia velvoitteita ovat:

  1. Uuteen ja laajamittaisesti korjattaviin ei-asuinrakennuksiin sähköautojen latauspistevalmiuksien ja latauspisteiden asentamisvelvoite.
  2. Velvoite asentaa ei-asuinrakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

1. Uuteen ja laajamittaisesti korjattaviin ei-asuinrakennuksiin sähköautojen latauspistevalmiuksien ja latauspisteiden asentamisvelvoite

Uuteen ja laajamittaisesti korjattavaan ei-asuinrakennukseen, joissa on enemmän kuin kymmenen pysäköintipaikkaa, tulisi ehdotuksen mukaan asentaa vähintään yksi suuritehoinen latauspiste. Vaihtoehtona tälle voidaan asentaa:

  • yksi normaalitehoisen latauspiste, kun pysäköintipaikkoja on 1150
  • kaksi normaalitehoista latauspistettä, kun pysäköintipaikkoja on 51100
  • kolme normaalitehoista latauspistettä, kun pysäköintipaikkoja on yli 100.

Edellä esitetyn latauspisteiden asentamisvelvollisuuden lisäksi olisi muuhun kuin asuinrakennukseen, jossa on 11-30 pysäköintipaikkaa, asennettava latauspistevalmius vähintään 50 prosenttiin pysäköintipaikoista. Kun pysäköintipaikkoja on yli 30, olisi asennettava latauspistevalmius vähintään 20 prosenttiin pysäköintipaikoista kuitenkin niin, että latausvalmiuden vähimmäismäärä ei tällöinkään saisi olla pienempi kuin 15 pysäköintipaikkaa.

Suomen Yrittäjien näkemys

Lakiehdotus on siltä osin ongelmallinen, kun uusiin rakennuksiin velvoitetaan asentamaan sähköajoneuvon latauspisteitä enemmän kuin mitä direktiivin mukainen vähimmäisvaatimus edellyttää.

Velvoite latauspisteiden asentamisesta voi tuottaa turhia kustannuksia useassa tapauksessa, jossa varsinaista merkittävää käyttöä latauspisteelle ei lyhyellä aikavälillä synny. Pahimmassa tapauksessa latauspisteet asennetaan turhaan tai hyvin vähäiselle käytölle useammaksi vuodeksi, mikä aiheuttaisi turhia kustannuksia yrityksille. Lisäksi on huomioitava, että latauspisteiden teknologia kehittyy, jolloin niiden tehokkuus kasvaa ja hinnat tulevat todennäköisesti laskemaan ajan kanssa. Kyseisessä kohdassa pk-yrityksiin tulisi soveltaa latauspisteiden asentamisen osalta myös direktiivin mukaista vähimmäisvelvoitetta.

Pidämme kuitenkin erittäin hyvänä, että lain velvoitteista on tehty mikroyrityksille poikkeus, koska velvoite latauspisteiden asentamisesta voisi tuottaa turhia ja kohtuuttomia kustannuksia useassa tapauksessa, jossa varsinaista merkittävää käyttöä latauspisteelle ei syntyisi esimerkiksi parkkipaikan käytön kausiluonteisuuden vuoksi.

On ymmärrettävää, että uusiin rakennuksiin tehtävät latauspistevalmiudet edesauttavat latauspisteiden nopeaa asentamista todellisen tarpeen mukaan. Latausvalmiuden sääntelyn haasteena on, että sitä asetettaessa ei voida tietää mikä on eri pysäköintipaikkojen todellinen käyttötarkoitus ja siten ei voida arvioida kuinka tarpeellinen latauspistevalmius tulee olemaan. Esimerkiksi kuinka kauan asiakkaat tulevat tiettyä pysäköintipaikkaa ajallisesti käyttämään.

2. Velvoite asentaa ei-asuinrakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hallituksen ehdotuksen mukaan olemassa olevaan muuhun rakennukseen kuin asuinkäytössä olevaan rakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa tulisi asentaa yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä. Ei-asuinrakennuksille ehdotetut sähköajoneuvojen latauspistevalmiutta ja latauspistettä koskevat velvoitteet eivät koskisi rakennuksia, jotka olisivat mikroyrityksen omistuksessa ja käytössä.

Suomen Yrittäjien näkemys

Pidämme esitystä hyvänä. Julkisenvallan on käytännössä mahdoton määritellä jokaisen yrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden todellinen tarve sähköautojen lataustolpille. Esitettyä laajempi velvoite latauspisteiden asentamisesta voisi tuottaa toimijoille usein tarpeettomia kustannuksia.

Lisäksi mikroyrityksille esitetty poikkeus on tärkeä, koska velvoite latauspisteiden asentamisesta voi tuottaa tarpeettomia kustannuksia useassa tapauksessa, jossa varsinaista merkittävää käyttöä latauspisteelle ei syntyisi esimerkiksi parkkipaikan käytön kausiluonteisuuden vuoksi. Suomalaiset mikroyritykset työllistävät n. 330 000 henkilötyövuotta mukaan lukien yrittäjät. Pääosin suomalaiset mikroyritykset jäisivät lakiehdotuksen ulkopuolelle joka tapauksessa. Mikroyritysten jättäminen sääntelyn ulkopuolelle ei siten vaikuta juuri lainkaan työpaikalla tapahtuviin latausmahdollisuuksiin, mutta estäisi useissa tapauksissa tarpeettoman kustannusrasitteen synnyn tiettyjen toimialojen pienyrittäjille

Suomen Yrittäjät

Sampo Seppänen
ekonomisti