27.11.2007 klo 12:01

Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi työsopimuslain 13 luvun 11§:n sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistyöstä annetun lain 13§:n muuttamisesta (HE 125/2007 vp)

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät ry esittää lausuntonaan, että erilaisia rangaistusuhkia tulee käyttää hyvin pidättyvästi. Sen vuoksi suhtaudumme uusiin rangaistusuhkiin kriittisesti. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan olla rajoittamassa määräaikaisten työsopimusten käyttöä, mitä pidämme erittäin tärkeänä. Ottaen huomioon hallituksen esityksen perusteluissa esille tuodut näkökohdat toteamme ehdotettujen säännösmuutosten olevan hyväksyttävissä. Viittaamme myös siihen hallituksen esityksestä ilmenevään seikkaan, että esitys perustuu yksimieliseen työryhmämietintöön. Suomen Yrittäjät ry oli kyseisessä työryhmässä edustettuna.

On myös asianmukaista, että työsuojelun valvontalakiin otetaan määräys kehotuksen antamisesta havaitun epäkohdan korjaamiseksi.

Suomen Yrittäjät ry

Risto Tuominen