13.10.2016 klo 14:00

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi energiatehokkuuslain muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt kirjallista lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi energiatehokkuuslain muuttamisesta. Ehdotetulla lailla on tarkoitus toimeenpanna energiatehokkuusdirektiivin artikla julkisten elinten hankintojen energiatehokkuutta koskevista velvoitteista. Velvoitteet koskisivat ainoastaan keskushallintoon kuuluvia viranomaisia ja koskisivat julkisista hankinnoista annetussa direktiivissä asetettujen kynnysarvojen yli meneviä hankintoja. Muutosten tavoitteena on vahvistaa julkisen sektorin esimerkillistä roolia energiatehokkuuden edistäjänä.

Lakiehdotuksen taustalla on Euroopan komission antama perusteltu lausunto, jossa todetaan että Suomen lainsäädäntö ei täytä direktiivin III liitteessä asetettuja vaatimuksia liittyen jäsenvaltioiden velvoitteeseen varmistaa, että keskushallinnot hankkivat ainoastaan energiatehokkaita tuotteita, palveluja ja rakennuksia, sikäli kuin se on johdonmukaista kustannustehokkuuden, taloudellisen tuottavuuden, laajemman kestävyyden, teknisen soveltavuuden sekä riittävän kilpailun kanssa. Lisäksi komission mukaan 2 artiklan määritelmät eivät sisälly Suomen ilmoittamiin täytäntöönpanotoimenpiteisiin ja tältä osin lainsäädäntöä pitää tarkentaa.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa lain muuttamisesta niiden epäkohtien osalta, joita Euroopan komissio on Suomelle direktiivin täytäntöönpanossa tuonut esiin.

Suomen Yrittäjät pitää energiatehokkuuden parantamista lähtökohtaisesti kannatettavana. Se on yleisesti ottaen edullinen keino vähentää hiilidioksidipäästöjä ja energiakustannuksia.

Korostamme hallituksen esityksessäkin esiintyvää linjausta, jossa lainsäädännön toteuttamisen suhteen on tärkeää, että hankinnan tulee olla johdonmukainen muun muassa kustannustehokkuuden ja riittävän kilpailun kanssa. Muistutamme myös, että julkisissa hankinnoissa asettavien kriteerien tulee olla toteutettavissa ja ne eivät saa aiheuttaa yrityksille kohtuutonta hallinnollista taakkaa kriteerien täyttämisen todentamisessa, eivätkä asettaa pieniä yrityksiä heikompaan kilpailuasemaan.

Suomen Yrittäjät

Sampo Seppänen