28.10.2004 klo 09:11

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden henkilöiden eläketuesta (HE 183/2004)

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan, että ne vuonna 1941-1947 syntyneet pitkäaikaistyöttömät henkilöt, jotka ovat olleet lähes yhtäjaksoisesti työttöminä 1.1.1992 lukien, saisivat työmarkkinatuen sijasta oikeuden eläketukeen. Tätä eläketukea maksettaisiin kunnes henkilö täyttää 62 vuotta. Järjestelmän piiriin tulisi 3900 sellaista henkilöä, jotka olisivat pitkäaikaistyöttömiä 31.12.2004.

Suomen Yrittäjät pitää nyt esitettyä lainsäädäntöä erityisen ongelmallisena yleisen työmarkkinakehityksen valossa. Viime vuosina tehdyillä työelämän kehittämistä koskevilla uudistuksilla on pyritty vaikuttamaan työurien pidentämiseen, työllisyysasteen nostamiseen ja väestön ikääntymiseen aiheuttamiin työvoimatarpeisiin sekä heikkenevään huoltosuhteeseen. Nyt käsittelyssä olevalla hallituksen esityksellä mahdollistettaisiin tiettyyn ikäluokkaan kuuluvien, pitkään työttömänä olleiden henkilöiden pysyvä siirtyminen työmarkkinoiden ulkopuolelle ennen eläkeiän saavuttamista. Tällaista järjestelyä voidaan pitää varsin ongelmallisena paitsi yleisten työelämän kehittämistavoitteiden kannalta, myös kansalaisten yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Työttömyyden ja myös pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisemiseen tulisi Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan pyrkiä vaikuttamaan erityisesti työllistämisen edellytyksiä parantamalla.

Erityistä huomiota Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää lakiesityksen 2 §:ään, jonka mukaan eläketuen saaneella henkilöllä olisi oikeus 62-vuotiaana vanhuuseläkkeeseen, johon ei tehtäisi varhennusvähennystä. Hallituksen esityksessä ei ole millään lailla perusteltu vanhuuseläkkeen myöntämistä vähentämättömänä sellaiselle henkilölle, joka 62-vuotiaana siirtyy vanhuuseläkkeelle eläketuelta, kun varhennusvähennys kuitenkin tehdään samanikäisenä eläkkeelle siirtyvälle, työelämässä vielä mukana olleelle henkilölle.

Lisäksi Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää huomiota siihen, että mikäli hallituksen esitys hyväksytään, tulee erityisesti huolehtia siitä, että kyseessä on kertaluonteinen toimenpide. On varsin tärkeää, että julkiselta vallalta tulevat viestit ovat yhdensuuntaisia ja että niillä kannustetaan työelämässä pysymiseen ja työurien pidentämiseen.

Merja Berglund
työmarkkina-asiamies