19.10.2007 klo 13:59

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima- palvelusta annetun lain 7 luvun ja 5 ja 11 § pykälän muuttamisesta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät kannattaa hallituksen esitystä työvoimapalvelusta annetun lain muuttamista niin, että vakinaistetaan säännös, jossa muillekin yrittäjäksi ryhtyville kuin työttömille työnhakijoille voidaan myöntää starttirahaa. Lisäksi kannatamme ehdotusta starttirahan enimmäiskeston pidentämistä 18 kuukauteen. Tärkeää on lisäksi varmistaa riittävät taloudelliset resurssit, jottei starttirahan saamiseen tule katkoksia. Suomen Yrittäjiin on tullut viestejä, että starttirahojen loppuminen on siirtänyt myös yrittäjätutkintoryhmien käynnistymistä.

Starttirahan laajentamiskokeilusta on ollut myönteisiä tuloksia. Starttirahan turvin perustetuista yrityksistä on kahden vuoden jälkeen toiminnassa useampi kuin ilman starttirahaa perustetuista yrityksistä. Kokeilun piiriin kuuluvat muut kuin työttömät ovat hyödyntäneet starttirahaa laajasti. Starttiraha on koettu henkiseksi tueksi yrittäjyyttä kohtaan ja se on aientanut yrittäjäuralle ryhtymistä.

Starttirahalla ei ole nähty olevan merkittäviä alueellisia tai paikallisia kilpailua vääristäviä vaikutuksia ja se on yritystoiminnan alkuvaiheessa yrittäjän elinkustannuksia kompensoivaa rahoitusta, ei itse yritystoiminnan pyörittämiseen tarkoitettua tukea. Tästä huolimatta tulee jokaisessa starttirahapäätöksessä huomioida kilpailuneutraliteetin näkökulma. Paikalli- sesti saattaa olla toimialoja, joissa starttirahalla tuettu yritystoiminta voi joissain tapauksissa vaikeuttaa olemassa olevaa yritystoimintaa. Tällainen tilanne voi syntyä, kun alalla on alueen asukasmäärään nähden ylitarjontaa kyseisistä palveluista.

Tärkeää on myös liittää starttirahan myöntöprosessiin tiedostus yritystoimintaa tukevista neuvonta-, ohjaus- ja koulutuspalveluista. Esimerkiksi yrittäjä- tutkinnon suorittaminen yritystoiminnan alkuvaiheessa lisää edellytyksiä yrityksen myönteiselle kehitykselle.

Helsingissä 16.10.2007

Veli-Matti Lamppu