29.3.2018 klo 11:32

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Koulutusrahastosta annetun lain kumoamisesta sekä aikuiskoulutustuesta annetun lain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikon asiassa, minkä johdosta esitämme seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi Koulutusrahastosta annettu laki sekä muutettaviksi aikuiskoulutustuesta annettua lakia ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia.

Esityksessä ehdotetaan, että Koulutusrahasto yhdistyisi työttömyysvakuutusrahastoon. Yhdistymisen johdosta Koulutusrahaston tehtävät siirtyisivät työttömyysvakuutusrahastolle ja rahaston nimi muutettaisiin Työllisyysrahastoksi. Työllisyysrahastosta säädettäisiin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa. Esityksellä ei ole tarkoitus muuttaa rahastojen tehtävien eikä etuuksien tai rahoitusvastuiden sisältöä.

Ammattitutkintostipendiä koskevat säännökset ehdotetaan siirrettäväksi Koulutusrahastosta annetusta laista aikuiskoulutustuesta annettuun lakiin. Aikuiskoulutustuesta annetun lain nimi ehdotetaan muutettavaksi laiksi aikuiskoulutusetuuksista.

Esitettyjen muutosten tavoitteena on luoda vahva ja tehokas rahasto, joka julkisoikeudellisena yhteisönä huolehtii ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoituksesta ja aikuiskoulutusetuuksien toimeenpanosta. Työttömyysvakuutusrahaston ja Koulutusrahaston yhdistämisen tavoitteena on tarjota tehokasta ja entistä korkealaatuisempaa palvelua sekä henkilöasiakkaille että työnantajille, työttömyyskassoille ja muille yhteisöasiakkaille.

Yhdistynyt rahasto arvioidaan esityksessä erillisiä rahastoja tarkoituksenmukaisemmaksi ratkaisuksi lainsäädännön toimeenpanon tehokkuuden ja laadun, oikeusvarmuuden, luotettavuuden ja riskienhallinnan näkökulmista. Rahaston hallintomenojen arvioidaan olevan pienemmät kuin kahden rahaston yhteenlasketut hallintomenot olisivat. Esityksessä rahastojen yhdistämisellä ei nähdä vaikutusta rahastojen lakisääteisten tehtävien hoitamiseen eikä tehtävien toimeenpanossa noudatettaviin menettelytapoihin.

Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä keskeisten työmarkkinajärjestöjen, työttömyysvakuutusrahaston ja Koulutusrahaston kanssa. Suomen Yrittäjiä ei ole asiassa aiemmin kuultu.

Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2019 alussa.

Suomen Yrittäjät pitää rahastojen yhdistymiselle esitettyjä tavoitteita kannatettavina ja emmekä epäile, etteikö tavoitteita myös pääsääntöisesti saavutettaisi uudessa Työllisyysrahastossa.

Uuden rahaston luotettavuutta ja vahvuutta lisäisi entisestään se, että työnantajien edustus hallinnossa vastaisi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa edellytettyä työmarkkinoiden todellista tilannetta ja rahaston hallinnon jäsenet valittaisiin työnantajien edustavimpien järjestöjen ehdotuksesta. Suomen Yrittäjien jäsenissä on 50 000 työnantajayrittäjää eli yli puolet kaikista yksityisen sektorin työnantajista. Aivan uuden Tilastokeskuksen kanssa yhteistyössä teettämämme selvityksen mukaan työnantajajäsenemme työllistävät n. 550 000 työntekijää. Suomen Yrittäjät ei kuitenkaan ole saanut tehdä ehdotuksia sen enempää työttömyysvakuutusrahaston kuin Koulutusrahaston hallintoon.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Harri Hellstén