10.2.2022 klo 12:00

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (HE 234/2021)

Eduskunnan talousvaliokunta

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta annettua lakia. Esityksessä ehdotetaan, ettei Kilpailu- ja kuluttajavirasto määräisi eikä perisi maksuvelvollisilta valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksua vuodelta 2021.

Esityksen tavoitteena on helpottaa niiden matkanjärjestäjien tilannetta, joiden liiketoiminta on kärsinyt covid-19-pandemian vuoksi annetuista matkustusrajoituksista. Maksun perimättä jättäminen koskisi matkanjärjestäjiä, jotka ovat velvollisia asettamaan Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vakuuden matkustajien suorittamien etukäteismaksujen ja paluukuljetuskustannusten suojaksi sekä maksamaan valvonta- ja maksukyvyttömyysmaksun. Jollei maksun perimättä jättämisestä säädettäisi, olisi tilanne matkanjärjestäjien kannalta haasteellinen siksi, että vuoden 2021 valvontamaksu määräytyisi vuoden 2020 korkeimman vakuusmäärän perusteella. Valtiolta jäisi saamatta verotuloja noin 580 000 euroa.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 31.12.2022 saakka.

Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät kannattaa esitystä ja katsoo perustelluksi, että lakia matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta muutetaan väliaikaisesti niin, ettei Kilpailu- ja kuluttajavirasto peri valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksua vuodelta 2021.

Suomen Yrittäjät on kannattanut myös aikaisempaa lakimuutosta, jonka mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei määrää eikä peri valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksua vuodelta 2020. Jo tuolloin on ollut ilmeistä, että jos toimintaympäristössä ei tapahdu olennaista muutosta parempaan, myös vuoden 2021 valvonta- ja maksukyvyttömyysmaksujen perimättä jättäminen on aiheellista.

Matkailualan ahdinko jatkuu edelleen eikä toimiala ei ole päässyt elpymään odotetulla tavalla pandemian pitkittyessä. Koronaviruspandemiaan liittyvät rajoitustoimet ovat vaikuttaneet edelleen matkanjärjestäjien toimintamahdollisuuksiin ja tämän lisäksi koronapandemiaan liittyvät uudet epävarmuustekijät hidastavat erityisesti kansainvälisen matkustuksen elpymistä. Näiden tekijöiden vuoksi nopeaa elpymistä matkailualalle ei ole myöskään odotettavissa.

Suomen Yrittäjät katsoo, että matkanjärjestäjien tukeminen on tärkeää, jotta turvataan matkailualan työpaikat ja matkailualan yritysten toiminnan jatkuvuus kriisin yli. Katsomme, että kaikki toimenpiteet, joilla voidaan helpottaa matkailualan yrittäjien asemaa, tulee ottaa käyttöön. Vuoden 2021 valvonta- ja maksukyvyttömyysmaksujen periminen matkanjärjestäjiltä olisi kohtuutonta toimialan vaikeassa tilanteessa.

Suomen Yrittäjät

Karoliina Katila