24.3.2009 klo 12:32

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työriitojen sovittelusta annetun lain muuttamisesta HE 19/2009 vp

Eduskunta

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitussa asiassa. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan kohteliaimmin seuraavaa:

Ehdotettu muutos perustuu työmarkkinaosapuolten työ- ja elinkeinoministeriölle joulukuussa 2008 toimittamiin kehittämisehdotuksiin, joiden pohjalta luonnos hallituksen esitykseksi on valmisteltu kolmikantaisesti työ- ja elinkeinoministeriön johdolla. Suomen Yrittäjät ei ole ollut edustettuna valmistelussa.

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotetaan muutettavaksi työriitojen sovittelusta annettua lakia niin, että piirisovittelijajärjestelmästä luovuttaisiin. Piirisovittelijoiden sijaan sovittelutehtäviä varten määrättäisiin jatkossa tarvittava määrä sivutoimisia sovittelijoita, joiden toimialueena olisi koko Suomi. Sovittelijoiden esimiehenä toimisi valtakunnansovittelija, ja valtioneuvosto määräisi sovittelijat tehtäviinsä valtakunnansovittelijan esityksestä kolmen vuoden määräajaksi. Nykyiset piirisovittelijat jatkaisivat ehdotetussa laissa tarkoitettuina sovittelijoina toimikautensa loppuun. Ehdotetulla muutoksella ei ennakoida olevan valtiontaloudellisia kustannusvaikutuksia.

Ehdotettua muutosta perustellaan lähinnä työriitojen epätasaisella jakautumisella sekä työriitojen luonteen muuttumisella. Esimerkkeinä työriitojen luonteen muuttumisesta mainitaan muun muassa se, että työriidan ratkaisuun keskeisesti vaikuttavat tahot ovat usein muualta kuin asianomaisen piirisovittelijan toimialueelta. Edelleen ehdotettua muutosta perustellaan yritysten toimintaympäristön muutoksella sekä julkisten palvelujen yksityistämisen tai muun toimintojen uudelleen organisoinnin näkökulmasta, koska näissä tilanteissa riidat ovat usein periaatteellisempia, ja niillä on sen vuoksi laajempi alueellinen vaikutus. Hallituksen esityksen mukaan nykyinen järjestelmä ei ole riittävästi mahdollistanut sovitteluun varattujen voimavarojen joustavaa ja tehokasta käyttöä, ja nykyinen organisaatio on koettu jossakin määrin jäykäksi.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina. Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole asiassa lausuttavaa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Outi Tähtinen