YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.3.2024 klo 07:54
Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle luonnonsuojelulain muuttamisesta

Ympäristöministeriö

VN/1247/2024

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto koskien asiaa VN/1247/2024 Hallituksen esitys eduskunnalle luonnonsuojelulain muuttamisesta.

Keskeiset huomiot

Luonnonsuojelulakia ollaan muuttamassa pääasiassa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien ja asetuksen edellyttämällä tavalla.

Uusiutuvan energian tuottamiseen liittyvien hankkeiden vaikutusten arviointimenettelyn sujuvoittaminen ja hallintokäytännön yhdenmukaistaminen ovat kannatettavia tavoitteita. Energiamurros vaatii merkittäviä investointeja. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että vihreiden investointien lupaprosesseja sujuvoitetaan ilmastopositiivisten investointien vauhdittamiseksi. Samalla täytyy varmistaa, että luvituksen tukena on riittävä tietopohja ja tarvittavat resurssit. Osa uusiutuvan energian hankkeista tulee vaikuttamaan suoraan Suomelle kriittisen tärkeään luontopääomaan ja ekosysteemipalveluihin. Energiamurrosta ei voi vauhdittaa luonnon monimuotoisuuden, ihmisten terveyden tai Suomen luontoarvoista riippuvaisten elinkeinojen kustannuksella.

Parhaan käytettävissä olevan tieteellisen tiedon perusteella uusiutuva energia ei ole aina hiilineutraalia. Näin voi olla esimerkiksi metsäbiomassan energiakäytön kohdalla (Bäck ym. 2017, Easac 2018). Vaikka uusiutuvalla energialla korvattaisiin fossiilisia polttoaineita, kokonaisvaikutus voi olla ilmastonlämpenemistä kiihdyttävä ihmisen toiminnan aiheuttaman ilmastonmuutoksen kannalta relevantilla aikavälillä (Kalliokoski ym. 2020, Soimakallio ym. 2016). Lisäksi samalla saatetaan lisätä luontohaittoja, mikäli uusiutuvan energian hankkeet esimerkiksi sijoittuvat luonnontilaisiin ympäristöihin, kuten tuntureihin, heikentäen niiden tilaa tai mikäli ne lisäävät metsähakkuita.

Uusiutuvan energian tuotantokapasiteetin lisärakentamisen lisäksi energian toimitusvarmuutta ja sähkömarkkinoiden toimivuutta voidaan parantaa esimerkiksi lisäämällä kysyntäjoustoa. Eri vaihtoehtoja arvioidessa tulee ilmaston ja omavaraisuuden lisäksi huomioida hankkeiden vaikutukset myös luonnon monimuotoisuuteen. Esityksen vaikutusarvioihin tulisikin lisätä arviot direktiivin säännöksen kansallisen täytäntöönpanon vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen, luonnonsuojelun tasoon sekä lajisuojeluun. Lisäksi osana hallituksen esitystä olisi tärkeää arvioida lakimuutosten mahdollisia vaikutuksia maanomistajien omaisuudensuojaan.

Esitetyillä lakimuutoksilla pantaisiin kansallisesti täytäntöön muutoksia Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveihin, joten esityksen sisällössä on rajallisesti kansallista joustovaraa. RED III -direktiivin kansallinen täytäntöönpano tarkoittaa, että uusiutuvan energian hankkeet syrjäyttävät lintu- ja luontodirektiiveihin perustuvan lajisuojelun säännökset riippumatta hankkeen todellisesta yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tämä on ristiriidassa luontokadon hillitsemistavoitteen kanssa. Niiltä osin kuin kansallista päätäntävaltaa on, lainsäädännöllä tulisi pyrkiä säilyttämään suomalainen luontopääoma ja estämään suojeltujen lajien tappaminen ja häiritseminen. Maankäytön hinnoittelulla tai lainsäädännöllä tulisi varmistaa, että uusiutuvan energian hankkeissa priorisoidaan keinotekoisia ja rakennettuja pintoja.

Suomen Yrittäjät

Roope Ohlsbom
ekonomisti

Viitteet
Bäck, J., Aszalós, R., Ceulemans, R.J.M., Glatzel, G., Hanewinkel, M., Kakaras, E., Kotiaho, J.S., Lindroth, A., Lubica, D., Luyssaert, S., Mackay, J., Marek, M.V., Morgante, M., Nabuurs, G.J., Ovaskainen, O., Salomé Pais, M., Schaub, M., Tahvonen, O., Vesala, T., Gillett, W., and Norton, M. 2017. Multi-functionality and Sustainability in the European Union’s Forests. European Academies Scientific Advisory Committee, EASAC policy report 32.
Easac 2018. https://easac.eu/fileadmin/PDF_s/reports_statements/Carbon_Neutrality/EASAC_commentary_on_Carbon_Neutrality_15_June_2018.pdf [viitattu: 19.3.2024]
Kalliokoski, T., Bäck, J., Boy, M., Kulmala, M., Kuusinen, N., Mäkelä, A., Minkkinen, K., Minunno, F., Paasonen, P., Peltoniemi, M., Taipale, D., Valsta, L., Vanhatalo, A., Zhou, L., Zhou, P. & Berninger, F. 2020. Mitigation impact of different harvest scenarios of Finnish forests that account for albedo, aerosols and trade-offs of carbon sequestration and avoided emissions. Front. For. Glob. Change. doi: 10.3389/ffgc.2020.562044

Soimakallio, S., Saikku, L., Valsta, L. T. & Pingoud, K. 2016. Climate change mitigation challenge for wood utilization – the case of Finland. Environmental science & technology 50(10): 5127–5134 . doi: 10.1021/acs.est.6b00122

Avaa pop-up -ikkuna