10.3.2009 klo 14:59

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion vientitakuista annetun lain 10 §:n muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Esityksessä ehdotetaan Finnvera Oyj:n valtuuksia lisättäväksi valtion vientitakuita myönnettäessä. Enimmäismäärää korotettaisiin nykyisin voimassa olevasta 10 mrd.eurosta 12,5 mrd.euroon. Valtuutuksen nostaminen tuli ajankohtaiseksi siitä syystä, että vuodenvaihteessa Suomessa otettiin käyttöön jälleenrahoitusmalli, jossa Suomen Vientiluotto Oy jälleenrahoittaa Suomesta tapahtuvaa vientikauppaa pitkäaikaisilla luotoilla.

Sisällöllisesti esitys tarkoittaa vain Finnveran myöntämien takauksien enimmäismäärän lisäämistä, vaikka perustelutekstissä todetaan, että Suomen viennin rahoituksen erityisjärjestelyt eivät ole määrältään eivätkä ehdoiltaan kilpailukykyisiä esim. Ruotsiin ja Saksaan verrattuna. Esitys korjaa siten suoraan vain ensimmäisen näistä ongelmista, mutta jälkimmäinen jää Finnveran oman toiminnan varaan joko niin, että Finnvera Oyj vahvistaa vientitakuisiin sovellettavat yleiset sopimusehdot sillä tavoin, että ne ovat kilpailukykyisiä keskeisten Suomen viennin kanssa kilpailevien maiden ehtojen kanssa tai sitten tapauskohtaisesti asiaa harkittaessa noudatetaan kilpailukykyisiä ehtoja. Sama koskee myös Suomen Vientiluoton myöntämiä jälleenrahoitusluottoja. On tärkeätä, että suomalaiset viejät voivat rahoituksellisesti lähteä samalta viivalta markkinoilla keskeisten kilpailijoidensa kanssa. Tästä syystä myös tämä osa havaituista puutteista tulee korjata.

Ehdotan, että eduskunta liittää tämän esityksen hyväksymiseen ponnen, jolla edellytetään, että suomalaisille viejille takaukset tarjotaan kilpailukykyisillä ehdoilla keskeisiin viejämaihin verrattuna. Ponsi voisi olla tällöin seuraava:

Hallituksen esityksen hyväksyessään eduskunta edellyttää, että Finnvera Oyj myöntää vientitakuut ja Suomen Vientiluotto Oy jälleenrahoitusluotot kaikilta osin kilpailukykyisillä ehdoilla keskeisiin Suomen viennin kilpailijamaihin verrattuna.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Risto Suominen