23.11.2006 klo 12:10

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitusta asiasta lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Hallituksen esityksessä ehdotetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua alennettavaksi 0,03 prosenttiyksikköä ja työnantajan kansaneläkemaksua korotettavaksi 0,003 prosenttiyksikköä vuoden 2006 tasosta.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan on vain positiivista ostovoiman ja työllisyyden kannalta, kun sosiaalivakuutusmaksuja pystytään alentamaan. Siten Yrittäjillä ei ole huomautettavaa sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun alentamisesta.

Työnantajan kansaneläkevakuutusmaksua ehdotetaan puolestaan korotettavaksi. Korotus aiheutuu kokeilun, jossa tietyillä alueilla työnantajat vapautetaan sosiaaliturvamaksusta, laajentamisesta Pielisen Karjalaan sekä Ilomantsin ja Rautavaaran kuntiin vuosiksi 2007–2009. Koska aikaisemminkin alkaneen kokeilun kustannus on päätetty kattaa samalla periaatteella, myös laajennus on perusteltua rahoittaa samoin, vaikka työn sivukulujen nostamisilta tulisi yleisesti ottaen pidättäytyä. Onkin huolehdittavaa, että kokeilun päätyttyä kansaneläkemaksuja alennetaan kokeilusta aiheutuneella korotuksella – 0,011 prosenttiyksiköllä.

On myös tärkeää, että kokeilun vaikutukset selvitetään huolella uudestaan pidemmän aikavälin kokemusten perusteella. Tässä suhteessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon kokeilun lyhytaikaisuus nyt laajentuvalla alueella.

Kansaneläke on ns. asumisperusteista sosiaaliturvaa, joka yleisesti hyväksyttyjen rahoitusperiaatteiden mukaan tulee rahoittaa yleisin verovaroin. Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan kansaneläkemaksu tulisikin poistaa ja rahoituksen tulisi tapahtua kokonaan yleisistä verovaroista. Poistaminen voisi tapahtua portaittain alentamalla maksuja sekä erityisesti tarkistamalla maksuportaiden perusteena olevia käyttöomaisuuden veropoistojen euromääräisiä rajoja, joita ei ole tarkistettu rahanarvon muutoksia vastaavasti.

Hallituksen esityksen muut ehdotetut lainsäädännön muutokset ovat teknisiä ja liittyvät pääsääntöisesti työeläkelakien uudistamiseen. Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa näihin muutoksiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala