21.10.2004 klo 11:53

Hallituksen esitys (HE 144/2004 vp) Eduskunnalle laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta Kainuun hallintokokeilualueella vuosina 2005-2009

Eduskunnan hallintovaliokunta

Suomen Yrittäjät kannatti aikanaan alueellista sotu-maksujen vapauttamiskokeilua, joka on tällä hetkellä käynnissä. Katsoimme, että kokeilun kautta voidaan saada merkityksellistä tietoa siitä, kuinka veronluontoisten maksujen alueellinen porrastaminen vaikuttaa eri alueiden kehittymisedellytyksiin.

Käynnissä olevan sotu-maksukokeilun vaikutuksia seurataan mm. VATT:n toimesta. Alustavien tulosten mukaan vaikuttaa ilmeisesti siltä, että sotu-maksujen vapautuksella on ollut merkitystä työpaikkojen säilymiseen nimenomaan pienissä yrityksissä. Tulos on saatu vertaamalla kokeilualueen yritysten henkilöstöä verrokkialueen vastaavaan kehitykseen.

Alustavat tulokset rohkaisevat siten jatkamaan ja laajentamaan kokeilua esitetyllä tavalla. Toisaalta kokeilun laajentaminen lisää siitä aiheutuvia kustannuksia, joten on selvää, että järjestelmän tuloksia pitää arvioida riittävän huolellisesti.

Kustannusten lisääntyminen johtuu pääasiassa kuntapuolen ottamisesta järjestelmän piiriin. Suomen Yrittäjät piti alkuperäisen kokeilun yhteydessä perusteltuna sitä, että kunta työnantajat eivät olleet maksuvapautuksen piirissä, emmekä ole muuttaneet tätä kantaamme.

Ymmärrämme hallituksen esityksen perusteluissa todetun tilanteen eli sen, että hallintokokeilun valmistelusta ja toimeenpanosta on kunnille kustannuksia, joita pyritään kompensoimaan ottamalla kunnat vapautuksen piiriin. Katsomme kuitenkin olevan kyseenalaista, onko tämä oikea instrumentti kuntien mahdollisten lisäkustannusten kattamiseksi.

Jo alkuperäistä esitystä käsiteltäessä kritisoimme kaikkien työnantajien sotumaksujen korotusta. Nyt maksuja korotettaisiin uudelleen ja siis pääasiassa kunnille aiheutuvien hallintokokeilun hallinnollisten kustannusten kattamiseksi. Tässä tilanteessa työnantajien sotu-maksujen korottamiseen on suhtauduttava erityisen kriittisesti.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala