12.11.2002 klo 09:44

Hallituksen esitys HE 225/2002vp laiksi julkisesta työvoimapalvelusta

Eduskunnan työ- ja tasa-arvoasiain valiokunnalle

Pyydettynä lausuntona esitämme kunnioittaen seuraavaa:

Hallituksen esitys uudeksi työvoimapalvelulaiksi liittyy kiinteästi sosiaaliturvalainsäädännön selkeyttämistavoitteen pohjalta annettuun työttömyysturvalain uudistukseen. Vaikka esitys sisältää joitakin muutoksia voimassaolevaan lainsäädäntöön, on se pääasiassa luonteeltaan lainsäädäntötekninen.

Suomen Yrittäjät ry:n näkemyksen mukaan työvoimapalvelulainsäädännön uudistamisessa olisi tullut selkeämmin ottaa lähtökohdaksi työmarkkinoiden toiminnan tehokkuuden ja joustavuuden edistäminen. Passiivisen työvoimapolitiikan sijasta painopisteen olisi tullut olla sen aktiivisessa osassa. Työvoimapolitiikan kehittäminen ja sitä koskevan lainsäädännön uudistaminen onkin tarpeen. Mielestämme eduskunnan tulisi edellyttää sen seuraamista, kuinka julkinen työvoimapalvelulainsäädäntö edistää työmarkkinoiden toimivuutta, turvaa työvoiman saatavuutta ja torjuu työttömyyttä.

Lakiesityksen yksityiskohdista korjaamisen tarvetta on erityisesti seuraavasti:

1. Lain 4 luvun 7 §:n ensimmäisestä momentista tulisi poistaa sanat ”aiemman menettelyn johdosta”

Suomen Yrittäjät ry pitää sinänsä tarpeellisena huolehtia siitä, että työnantajat noudattavat työsopimuslain 2 luvussa säädettyjä velvollisuuksia ja velvollisuuttaan suorittaa lain edellyttämät verot ja maksut sekä suojella työntekijöitä epäsiveellisiltä, hyvän tavan vastaisilta tai muuten epäasiallisilta työtehtäviltä. Esitetyssä muodossa työvoimapalvelulaki antaisi kuitenkin työnvälityspalveluita tarjoavalle viranomaiselle oikeuden määrätä rangaistusluonteisista seuraamuksista. Tämä edellyttäisi rikkomusten ja niistä määrättävien seuraamusten tarkempaa määrittelyä ja riittävien oikeusturvakeinojen olemassaoloa.

2. Lain 11 luvun 3 §:n kolmannen momentin kolmannen virkkeen tulisi kuulua ”Muut jäsenet nimetään paikallisesti edustavimpien työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöjen esityksestä eri yhteiskuntaryhmät tasapuolisesti huomioon ottaen.”

Uskottaessa julkisen vallan käyttöä välillisen julkishallinnon toimielimille on toimielinten muodostamisessa turvattava laaja asiantuntemus ja kansanvaltaisuus. Etenkin huomioon on otettava se, että työvoimatoimikunnat ratkaisevat työttömyysturvan saantia työttömyysturvan edellytyksistä antamillaan lausunnoilla. Niiden käsiteltäviksi tulevat palkansaajien työttömyysturvan ohella myös yrittäjien työttömyysturvaa koskevat kysymykset, joiden ratkaisemisessa tarvitaan erityistä asiantuntemusta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen