18.1.2007 klo 13:58

Hallituksen esitys (HE 275/2006 vp) Eduskunnalle laeiksi sosiaalisista yrityksistä sekä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 9 ja 11 §:n muuttamisesta

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitusta asiasta lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Hallituksen esityksessä ehdotetaan helpotettavaksi vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien lukemista sosiaalisten yritysten rekisteröintiedellytyksenä olevaan 30 prosentin osuuteen. Samalla ehdotetaan sosiaalisille yrityksille myönnettävän korotetun palkkatuen enimmäismäärää korotettavaksi ja korkeimman palkkatuen enimmäiskestoa pidennettäväksi.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan on perusteltua poistaa vajaakuntoisen ja pitkäaikaistyöttömän kohdalla vaatimus työvoimatoimiston yksilöidystä työhön osoittamisesta sekä vammaisen kohdalla vaatimus työnhakijaksi rekisteröitymisestä. Vaatimusten poistamisella voidaan vähentää yritysten ja työnhakijoiden kohtaamaa byrokratiaa.

Lisäksi vaikeasti työllistyvien tukemisessa on perusteltua lähtökohtaisesti ottaa huomioon heidän alhaisempi kyky tuottaa arvoa työnantajille.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan ei kuitenkaan ole perusteltua asettaa yrityksiä erilaiseen asemaan. Kaikilla yrityksillä tulisi olla oikeus samanlaiseen tukeen työllistäessään vammaisen, vajaakuntoisen tai pitkäaikaistyöttömän. Tämä turvaisi parhaiten niin yritysten tasapuoliset toimintaedellytykset kuin kyseessä olevien henkilöiden edellytykset työllistyä.

Jos korotettu palkkatuki ja työllisyyspoliittinen avustus rajataan vain sosiaalisiin yrityksiin ja/tai jos näille yrityksille tulee mahdollisuus saada muita yrityksiä suurempia yritystukia, on jatkossa seurattava korotettujen tukien vaikutuksia yritysten väliseen kilpailuun ja tarvittaessa nopeastikin muutettava tukia koskevaa lainsäädäntöä. Samoin on edelleen syytä seurata suurempien tukien tehokkuutta verrattuna muihin työllisyyspoliittisiin toimiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala