YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

13.4.2005 klo 09:41
Lausunto

Hallituksen esitys koskien tekijänoikeuslain ja rikoslain 49 luvun muuttamista (HE 84/2004 vp)

Eduskunnan sivistysvaliokunnalle

Eduskunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa hallituksen esityksestä tekijänoikeuslain muuttamiseksi (HE 28/2004 vp). Suomen Yrittäjät ry esittää hallituksen esityksestä lausuntonaan tiivistetysti seuraavat kommentit:

Julkinen esittäminen 2 §

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä kiinnittää huomiota lakiesityksen 2 §:n 3 momentin 2 kohtaan kirjattuun julkisen esittämisen käsitteeseen. Voimassa oleva tekijänoikeuslaki kuten ei puheena oleva ehdotuskaan sisällä minkäänlaista julkisen esittämisen määritelmää. Hallituksen esityksen mukaan oikeuskäytännössä katsotaan julkisen esittämisen rajat määritellyksi ja siten KKO:n ennakkopäätökset sellaisenaan sovellettaviksi lakiuudistuksen jälkeenkin. Suomen Yrittäjät pitää tätä ehdotukseen kirjattua ajatusta oikeuskäytännön nostamisesta oikeuslähteen asemaan hyvin arvelluttavana. Oikeuskäytännössä luotua rajanvetoa julkisen esittämisen suhteen ei voida pitää käyttäjäkunnan näkökulmasta kohtuullisena, koska päätösharkinnassa ei ole mitenkään huomioitu käyttäjinä toimineiden elinkeinonharjoittajien tosiasiallisia olosuhteita. Korkeimman oikeuden ratkaisuilla on ilman kirjoitetun lain tukea jatkuvasti laajennettu julkisen esittämisen käsitteen soveltamisalaa. Pelkkä oikeuskäytäntöön nojautuminen muodostaa merkittävän oikeusturvaongelman. Soveltamisalan laajentuminen mm. takseissa tapahtuvaan radion kuunteluun on esimerkki siitä, että laki nykymuodossaan on antanut mahdollisuudet niin laajaan soveltamisalaan, että sitä voidaan pitää ns. yleisen oikeustajun vastaisena.

Julkisen esittämisen käsitteen soveltamisalaa on Suomen Yrittäjien mielestä selkeästi rajoitettava nykyisestä. Rajoittaminen voi tapahtua vain siten, että tekijänoikeuslaissa määritellään julkisen esittämisen sisältö. Määrittelyllä on kyettävä ohjaamaan julkisen esittämisen sisältö nykyistä kapeammaksi.

Hyvitysmaksu 2 a luku

Suomen Yrittäjien mukaan esitykseen sisällytetty kasettimaksujärjestelmän laajennus on edelleen liian laaja. Ehdotuksessa nykyinen kasettimaksujärjestelmä ulotettaisiin koskemaan kaikkia niitä tekijänoikeudella suojattuja teoksia ja maksun piiriin kuuluvia tallennusalustoja, joita merkittävissä määrin käytetään yksityiseen kopiointiin. Lakiesitystä tulisi tämän osalta muuttaa niin, että kasettimaksuvelvoite kohdistettaisiin vain niihin tallennusalustoihin, joita pääasiallisesti käytetään yksityiseen kopiointiin.

Lakiesityksen 26 a §:n 3 momentin mukaan hyvitysmaksun piirissä olevista laitteista ja maksun suuruudesta säädettäisiin opetusministeriön asetuksella. Perustuslakivaliokunnan ehdotuksesta antaman lausunnon mukaan ministeriölle voidaan antaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta sekä poliittiselta merkitykseltään vähäisemmissä asioissa. Hyvitysmaksujärjestelmän vaikutukset ulottuvat sekä oikeudenhaltijoihin että käyttäjätahoihin laajalti. Ottaen huomioon vaikutusten laaja-alaisuuden ja perustusvaliokunnan lausunnossaan esittämän kannan Suomen Yrittäjät katsoo, että maksun piirissä olevista laitteista sekä hyvitysmaksun suuruudesta tulisi säätää vähintäänkin valtioneuvoston asetuksella. Päätöstason korottaminen olisi omiaan edistämään eri intressitahojen käsitysten tasapuolista huomioon ottamista.

Työsuhdetekijänoikeus

Hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyn keskeydyttyä edellisten valtiopäivien päättyessä alkuvuodesta 2003 silloinen sivistysvaliokunta lähetti opetusministeriölle kirjeen kehottaen ministeriötä jatkovalmistelun yhteydessä huomioimaan työsuhdetekijänoikeutta koskevat kysymykset. Nyt puheena olevaan hallituksen esitykseen ei kuitenkaan ole kirjattu kannanottoa työsuhdetekijänoikeudesta osana tekijänoikeuslainsäädännön uudistusta.

Voimassa olevaan tekijänoikeuslakiin sisältyy yksittäinen säännös tietokoneohjelmien ja tietokantojen tekijänoikeuksien siirtymisestä työ- ja virkasuhteessa työnantajalle (40 b §). Suomen Yrittäjät ei pidä perusteltuna, että muiden teoslajien osalta vallitsee tekijänoikeudellinen epävarmuus.

Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelman ministerineuvosto on tehnyt keväällä 2004 opetusministeriölle aloitteen työ- ja virkasuhteessa syntyneiden teosten, valokuvien, luettelojen ja tietokantojen oikeuksien siirtymisestä lain nojalla työnantajalle. Suomen Yrittäjät pitää tietoyhteiskuntaohjelman puitteissa tehtyä esitystä erittäin hyvänä ja pyytääkin sivistysvaliokuntaa esittämään tekijänoikeuslain muuttamista siten, että työ- ja virkasuhteessa syntyneiden tekijänoikeudellisesti suojattujen aineiston taloudelliset oikeudet siirtyvät suoraan lain nojalla työnantajalle, ellei toisin ole sovittu.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies

Avaa pop-up -ikkuna