23.9.2008 klo 08:40

Hallituksen esitys laeiksi työsopimuslain 1, 2 ja 13 luvun, tilaajan selvitysvelvollisuudesta annetun lain 4 ja 6§:n sekä työturvallisuuslain 3§:n muuttamisesta (HE 68/2008)

Eduskunta

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta 17.09.2008

Lausuntonaan Suomen Yrittäjät ry esittää seuraavaa:

Suomen Yrittäjät puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä esitetyssä muodossa. Asian valmistelun osalta halutaan kuitenkin saattaa tiedoksi se, että esitys ei perustu kaikilta osin vuokratyötä käsitelleen kolmikantaisen työryhmän yksimieliseen mietintöön.

Koeaikaa koskeva kohta sai muodon, että käyttäjäyrityksen palkatessa vuokratyöntekijän työsuhteeseen, työsopimukseen otettavasta koeajasta vähennetään käyttäjäyrityksessä aiemmin vuokratyöntekijänä palveltu aika kokonaisuudessaan eikä pelkästään tähän palveluaikaan liittynyt koeaika. Muutokselle ei esitetty perusteluja. Koska asian eteneminen oli sinänsä tärkeää, ei tähän kohtaan haluttu tuolloin kuitenkaan liittää eriävää mielipidettä.

Muutoksella voi kuitenkin olla käytännössä merkitystä ottaen huomioon vuokratyön erityispiirteet. Vuokratyössä on tavanomaista, että vuokratyöntekijä voi olla yhtä aikaa useamman käyttäjäyrityksen palveluksessa, esimerkiksi ravintola-alalla vuokratyöntekijä voi tehdä työvuoroja useisiin eri ravintoloihin. Tällöin vuokratyöntekijä voi työskennellä tietyn käyttäjäyrityksen palveluksessa vain esimerkiksi muutaman työvuoron viikossa. Ehdotetun muutoksen myötä käyttäjäyrityksen ja vuokratyöntekijän välisen työsuhteen koeaika kuluisi, vaikka vuokratyöntekijä ei käytännössä työskentele käyttäjäyrityksen palveluksessa. Tämä on omiaan aiheuttamaan epäselvyyttä ja voi kannustaa käyttäjäyritystä rekrytoimaan vakituiseen työsuhteeseen muun kuin vuokratyöntekijän.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Risto Tuominen