25.3.2008 klo 13:11

Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun 6 luvun 3 ja 5 §:n muuttamisesta

Kuuleminen eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa 26.3.2008

Hallitus antoi 6.3.2008 eduskunnalle lakiesityksen, joka laajentaa ns. yhteishankintana toteutettavan työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen käyttömahdollisuuksia. Yhteishankintakoulutus on yritykselle räätälöityä työvoimakoulutusta, jonka yritys ja työhallinto suunnittelevat, rahoittavat ja toteuttavat yhdessä valitun kouluttajan kanssa. Koulutusohjelma suunnitellaan yrityksen tarpeiden pohjalta ja toteutetaan mahdollisimman joustavasti yrityksen kuhunkin tilanteeseen sopivalla tavalla.

Tähän saakka lainsäädäntö on velvoittanut kohdentamaan kyseisen koulutuksen ainoastaan työntekijäasemassa oleville henkilöille. Hankinnan osapuolena olevat yrittäjät eivät siten ole voineet osallistua tähän koulutukseen, joka on ehdottomasti kannatettava asia. Lakiesityksessä ehdotetaan nyt, että myös yrittäjät ja sellaiseksi aikovat voisivat osallistua yhteishankintana toteutettavana koulutukseen. Nykyinen tilanne on ollut käytännössä epäkohta, koska etenkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä yrittäjillä on useimmiten tarve osallistua samaan koulutusohjelmaan työntekijöidensä kanssa.

Myös franchising-yrittäjiksi ryhtyvät voivat jatkossa osallistua yhteishankintakoulutukseen. Koulutuksen rahoittamiseen voi osallistua työvoimaviranomaisen ohella franchising-oikeudet luovuttava yritys tai tuleva toimeksiantaja. Vuokratyöntekijöiden asemaa esitetään helpotettavaksi siten, että myös käyttäjäyritys voi olla yhteishankintakoulutuksen rahoittaja, kun tähän asti edellytyksenä on ollut, että osan koulutuskustannuksista maksaa vuokratyöntekijän työnantaja, henkilöstövuokrausyritys. Kannatamme lakiesitystä myös näiden ehdotusten osalta.

Lakiesityksen perusteluissa todetaan, että koulutuksen rahoittamiseen osallistuva yritys tai muu yhteisö voi valtuuttaa asiamiehen toimimaan puolestaan ja neuvottelemaan yhteishankintasopimuksesta koulutuksen tuottajan ja työvoimaviranomaisen kanssa sekä allekirjoittamaan sopimuksen puolestaan. Pienyritysten kannalta katsoen tätä on pidettävä tervetulleena mahdollisuutena.

Käsityksemme mukaan tämä laskee yhteishankintakoulutukseen lähtemisen kynnystä. Samalla kuitenkin toteamme, että itse laista tämä mahdollisuus on vaikeasti todennettavissa.

Lakiesityksellä pyritään vaikuttamaan omalta osaltansa ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen siten, että jo olemassa olevan työvoiman ammattitaidon säilymiselle luodaan lisäedellytyksiä. Mielestämme tämä tavoite on oikeansuuntainen. Kun lakiesityksen ohella otetaan vielä huomioon työ- ja elinkeinoministeriön hahmottelema työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen tuotteistaminen, edellytykset yhteishankintakoulutuksen parempaan hyödyntämiseen ainakin pienyritysten kannalta katsoen kasvavat. Koulutuspalveluiden ja –tukien hakeminen helpottuu, kun tiedetään mitä haetaan.

Helsingissä 25.3.2008

SUOMEN YRITTÄJÄT