8.6.2020 klo 08:56
Lausunto

Hallituksen esitys laiksi yritysten määräaikaisesta kustannustuesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki yritysten määräaikaisesta kustannustuesta. Esityksen mukaan Suomessa toimiville yrityksille voitaisiin laissa säädetyin edellytyksin myöntää koronaviruspandemian aiheuttamien liiketoiminnan yleisten vaikeuksien helpottamiseksi määräaikaista valtiontukea.

Keskeiset huomiot

Kustannustuen tarkoitus on korvata yrityksille kiinteitä kustannuksia ja palkkamenoja. Kyseessä ei siis ole pelkästään yritykselle tai yrittäjälle kohdentuva tuki, vaan sen avulla myös varmennetaan työpaikkojen pysyvyyttä sekä autetaan siinä, että yritykset selviytyvät muista maksuista, kuten esimerkiksi tilavuokrista. Tuki on tarpeen yritysten maksuvalmiuden varmistamiseksi. Suomen Yrittäjät pitää kustannustukea oikeana ja tehokkaana lääkkeenä yritysten selviytymisessä yli koronakriisin.

On kuitenkin huomautettava, että kustannus/yleistuki olisi ollut syytä ottaa käyttöön heti kriisin alettua. Suomen Yrittäjät ajoi tätä voimakkaasti.

Ehdotettua kustannustuen mallia ei näkemyksemme mukaan ole valmisteltu yritysten ja tuen jakajan näkökulmasta. Ehdotettu malli tulee asettamaan Valtiokonttorin tuen operatiivisena hoitajana vaikeaan asemaan. Tämä johtuu siitä, että ehdotettu järjestelmä maksimoi tarvittavan henkilöresurssien määrän ja minimoi automatiikan määrän. Tämä ei ole kustannustuen idea.

Ehdotettu kustannustukimalli

Suomen Yrittäjät suhtautuu kriittisesti siihen, että tuen saannin ehtona on se, että yrityksen toimialan myynti on pudonnut vähintään 10 prosenttia vertailuajankohtaan nähden.

Tilastollinen toimialaluokittelu ei ole tyhjentävä eikä joissain tapauksissa edes suuntaa antava. Toinen ongelma on toimialaluokituksen tarkkuuden valinta. Jos esimerkiksi pohjana on 2-numeroinen toimialaluokitus, tulee olemaan aivan selvää, että kustannustuen automatiikka ei tule toimimaan.

Kaupan toimiala on tästä hyvä esimerkki. Vähittäiskaupan ja erikoiskaupan tilanne on koronapandemian takia aivan erilainen. On välttämätöntä, että toimialoja tarkastella luokituksen 5-numerotasolla. Jos näin ei ole, niin järjestelmä maksimoi käsityön määrää ja minimoi automatiikan määrää.

Toinen ongelmakohta on se, miten yritys voi osoittaa ”erityisen painavat syyt” liikevaihdon alentumiselle. Mitkä ovat erityisen painavia syitä ja mitkä eivät? On välttämätöntä, että tällaiset painavat syyt määritellään riittävän yksityiskohtaisesti lain tasolla.

Miten esimerkiksi rakennus- tai sähköalan yritys, joka on erikoistunut hotelli- ja ravintolarakentamiseen tai saneeraamiseen, voi osoittaa sen, että koronapandemian takia toiminta on loppunut, vaikka yleisesti rakentamisen toimiala on kriisin aikana selvinnyt hyvin.

Suomen Yrittäjät pitää ongelmallisena myös sitä, että yrityksen edellytetään tukea saadakseen kuuluvan ennakonperintärekisteriin. Esimerkkisi tavarakauppaa harjoittavalla yrityksellä ei lähtökohtaisesti ole tarvetta kuulua rekisteriin. Vaikka tällainen yritys voi hakeutua rekisteriin, pidämme ongelmallisena sitä, että tuen saaminen sidotaan rekisteriin, johon kuuluminen ei muuten olisi välttämätöntä.

Lisäksi suhtaudumme kriittisesti siihen, että tukea, jonka laskennallinen suuruus on alle 2 000 euroa kuukaudessa, ei maksettaisi. Esimerkiksi yksinyrittäjän näkökulmasta raja on liian korkea.

Suomen Yrittäjät katsoo lisäksi, että tukeen varattu määrä, 300 miljoonaa euroa, osoittautuu todennäköisesti riittämättömäksi. Oikeampi tukeen varattava määrä olisi 500 miljoonaa euroa.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen

ekonomisti