YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hallituksen esitys valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetun lain ja julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Valtiovarainministeriö
- Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisesta annetun lain 5 b §:ssä säädettäisiin viranomaisen palveluaikojen riittävästä tasosta ja valtioneuvoston asetuksella eräiden palveluiden vähimmäistasosta erilaisissa toimipaikoissa. Käykö valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annettuun lakiin ehdotetun 5 b §:n (riittävät palvelut) ja asetusluonnoksessa säädettyjen vähimmäispalveluaikojen suhde esityksestä selväksi?
Mielestämme nämä erovaisuudet tulevat selkeästi esiin pohjaesityksessä.
- Miten ehdotettu sääntely soveltuu edustamaanne viranomaiseen tai hallinnonalaan? Johtaisiko esitys edustamanne viranomaisen tai hallinnonalan palveluaikojen välittömiin muutospaineisiin ja resurssien uudelleensuuntaamiseen?
Suomen Yrittäjät (myöhemmin SY) arvio, että on perusteltua tarkistaa sääntelyä liittyen valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittumiseen ja julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain 2 §:een. Digitaalisten palveluiden ja sähköisen asioinnin kasvu vaikuttaa vahvasti siihen, että on perusteltua tarkistaa nykyisiä käytäntöjä.
SY katsoo, ettei nykysääntely mahdollista asiakasperusteista palvelua, mikäli on haastavaa. On syytä muistaa, että nykyinen lainsäädäntö painottuu normaaliin virka-aikaan (8-16.15), mikä ei aina palvele parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikkia toimialoja.
Painopistettä uudessa lainsäädännössä tulee, niin kuin esityksenä on, painottaa palvelun saajan näkökulmaan. On tärkeää, että valtion eri viranomaiset arvioivat jatkuvasti, miten sen palvelut ovat mahdollisimman hyvin saatavilla. Esim. jollekin yritykselle voi olla helpompi asioida kello 16 jälkeen kuin aiemmin päivällä.
Mitä tulee esim. valitusmenettelyihin sekä muihin asiakirjoihin, joilla on tarkka määräaika, on huolehtia tarkasta ajankohdasta määräaikaan liittyen epäselvyyksien välttämiseksi.
- Tulisiko asetusehdotuksen mukaista toimipaikkaperusteista viranomaisjako tai eri ryhmiin kuuluvien toimipaikkojen vähimmäispalveluaikoja muuttaa? Miten ja millä perusteella?
Ei huomioitavaa.
- Ovatko edustamanne viranomaisen/hallinnonalan palveluaikojen muutospaineet niin mittavia, että viranomainen olisi syytä rajata asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle asetuksen 1 §:ssä? Onko erityislainsäädännössä hallinnonalaanne/edustamaanne viranomaista koskeva poikkeus aukiolosääntelystä?
Ei huomioitavaa.
- Miten riittävästä palveluajasta huolehdittaisiin, jos valtion palveluiden saatavuuden ja sijoittamisen perusteista annettua lakia ja lausunnolla olevia vähimmäispalveluaikoja ei noudatettaisi hallinnonalallanne/edustamassanne viranomaisessa?
Ei huomioitavaa.
- Mahdollistaisiko 5 b § edustamanne viranomaisen/hallinnonalan palvelutoiminnan kehittämisen?
Ei huomioitavaa.
- Ehdotuksessa vähimmäispalveluaikoja koskevaa sääntelyä ehdotetaan valtioneuvoston asetuksen tasolla säädettäväksi. Tällöin vähimmäispalveluajat olisivat joustavasti uudistettavissa toimintaympäristön muuttuessa ja palvelutoiminnan kehittyessä. Pidättekö tätä säädösteknistä ratkaisua hyvänä sillä edellytyksellä, että se täyttää perustuslain asettamat vaatimukset?
SY katsoo, että tämä toimintatapa on hyvä ja selkeä. Se mahdollistaa hyvin joustavat ja nopeat muutokset toimintaympäristön muuttuessa.
- Muuta?
Ei muuta.
Suomen Yrittäjät
Harri Jaskari
johtaja
Henrik Wickström
elinkeinopoliittinen asiantuntija