21.10.2004 klo 12:37
Lausunto

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2004 opetusministeriön hallinnonalan osalta.

Eduskunta
Valtiovarainvaliokunta

Pyydettynä kuulemisena toteamme seuraavaa:

Valtion talousarvio vuodelle tarjoaa kohtuullisen taloudellisen pohjan koulutuksen kehittämiselle. Talousarviossa otetaan huomioon keskeiset eri koulutusasteilla tapahtuvan koulutuksen ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät tarpeet, jotka on nostettu esiin opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa.

Ammatillisen- ja korkeakouluopetuksen tulostavoitteina on sekä tutkintojen suoritusmäärien että laadun lisääminen. Koulutuksen keskeisten kehittämisalueiden toteuttaminen esitetyssä laajuudessa on vaikeaa toteuttaa budjetissa olevin varoin. Tästä on esimerkkinä Ammattikorkeakoulun jatkotutkinto, joka tultaneen vakinaistamaan vuoden 2005 aikana. Jatkotutkintojen määrää lisätään 450:llä. Tästä aiheutuneet kustannukset katettaisiin vähentämällä erikoistumisopintojen suoritusmäärää samansuuruisesti. Tämä ”nollasummapeli” ei ole realistista.

Työssäoppiminen lisääntyy ja se on sekä yhteiskunnalle että työelämälle edullinen tapa järjestää koulutus. Tällaisesta on hyvänä esimerkkinä oppisopimuskoulutus. Yhteiskunnalla ei ole tulevaisuudessa varaa laajoihin ja pitkäaikaisiin aikuisväestön työn ulkopuolella tapahtuviin kouluttautumisjaksoihin. Talousarviossa oppisopimuskoulutukseen kohdistuvat panostukset jopa pienenevät. Kuitenkin vuoden 2004 oppisopimuskiintiö oli täynnä jo tammikuussa. Oppisopimuskoulutuksen kysyntää lisäävät esimerkiksi yrittäjien voimakkaasti kasvanut kiinnostus oman osaamisen kehittämiseen oppisopimuksella sekä Noste-ohjelman markkinoinnin kautta tulevat henkilöt, jotka kuitenkaan eivät täytä Nosteen kriteerejä. Ehdotamme ammatillisen lisäkoulutuksen oppisopimuskiintiön lisäämistä sekä yrittäjien oppisopimukselle ”korvamerkittyä” kiintiötä tai yrittäjien oppisopimuksen vapauttamista kiintiöistä.

Talousarviossa todetaan, että ”Yrittäjyyden ja yritystoiminnan osaamista vahvistetaan koko koulutusjärjestelmässä”. Talousarvio on hallituksen Yrittäjyyden politiikkaohjelman ja KESU:n 2003-2008 koulutusta koskevia strategioita tukeva. Yrittäjyyden politiikkaohjelman toimet on sisällytetty useisiin eri määrärahoihin. Epäselväksi monin kohdin kuitenkin jää, kuinka suuri osuus yrittäjyyttä tukeviin toimiin käytetään. Tältä osin olisi budjettia konkretisoitava.

Veli-Matti Lamppu
koulutusasiamies