25.11.2002 klo 13:12

Hallituksen esitys viestintämarkkinoita koskevan lainsäädännön muuttamisesta (112/2002 vp)

Eduskunnan liikennevaliokunnalle

Eduskunnan liikennevaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n asiantuntijakuulemiseen valiokunnan istuntoon tiistaina 12.11.2002. Suomen Yrittäjät ry:n edustaja ei ole etukäteisilmoituksensa mukaisesti voinut laillisen esteen johdosta saapua valiokuntaan kuultavaksi kutsuttuna ajankohtana, vaan on saanut luvan toimittaa asiassa jälkikäteen kirjallisen lausunnon. Suomen Yrittäjät esittää ohessa kirjallisena lausuntonaan viestintälainsäädännön kokonaisuudistuksen II vaihetta koskevasta hallituksen esityksestä seuraavaa:

Yleistä

Suomen Yrittäjät ry tukee lähtökohtaisesti hallituksen esityksen tavoitteita viestintämarkkinoita koskevan lainsäädännön toisen vaiheen muuttamiseksi. Ehdotuksen tarkoituksena on edistää tietoyhteiskuntakehitystä, verkkoliiketoimintaa, televisio- ja radiotoimintaa sekä sisältötuotantoa. Ehdotuksella pyritään luomaan entistä paremmat edellytykset viestintäteknologian kehitykselle, keskenään kilpailevalle liiketoiminnalle ja innovaatioille. Hallituksen esitykseen sisältyvillä säännöksillä pannaan täytäntöön Euroopan yhteisön uudet sähköisen viestinnän direktiivit sekä huolehditaan, että viestintämarkkinalaki tulee vastaamaan uuden perustuslain edellyttämää tasoa.

Viestintälainsäädännön kokonaisuudistukseen liittyy viestintäalalla toimivien yrittäjien erisuuntaisia intressejä. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että viestintämarkkinalain säännöksissä otetaan huomioon alalla toimivat yrittäjät tasapuolisesti niin, ettei säännöksillä vain yksipuolisesti lisätä toisten yrittäjien velvoitteita ja helpoteta toisten yrittäjien asemaa.

Suomen Yrittäjät kannattaa viestintämarkkinalain uudistuksen yhteydessä minimisääntelyn periaatetta. Lainsäädännön tavoitteena tulee olla se, että alaa säännellään vain sen verran kuin on välttämätöntä markkinoiden joustavan toiminnan ja kilpailunedellytysten turvaamiseksi. Alalla toimiville yrityksille ei tule asettaa enempää velvoitteita kuin mitkä perustuvat direktiiveihin ja niiden tulee olla uuden perustuslain edellyttämän tason mukaisia.

Yritysten maksurasitteet

Suomen Yrittäjät kannattaa säännöksen yksityiskohtaisiin perusteluihin kirjattua mahdollisuutta pienten yritysten vapauttamiseksi kokonaan valvontamaksuvelvollisuudesta. Valvontamaksun suuruus määräytyisi kiinteän perusosan ja yrityksen liikevaihtoon sidotun lisäosan perusteella ja tiettyihin vähäistä yleistä teletoimintaa harjoittaviin yrityksiin ei kohdistettaisi lainkaan maksurasitusta (15 §). Valvontamaksun suuruus on ehdotuksessa sidottu toiminnan hallinnoinnista ja valvonnasta aiheutuviin todellisiin kuluihin. Suomen Yrittäjät toivoisi kuitenkin tässä kohtaa selvitystä siitä, mikä tulee olemaan valvontamaksun lisäosan suhteellinen osuus yrityksen liikevaihdosta ja miten viestintävirastolle aiheutuvien hallinnoimis- ja valvontakustannusten suuruus muuttuu yrityksen liikevaihdon kasvaessa.

Ehdotuksen 122 §:ään kirjattu hallinnollinen seuraamusmaksu nähdään lähtökohtaisesti myönteisenä. Säännöksestä tulisi kuitenkin riittävän selkeästi käydä ilmi, ettei sitä voida määrätä maksettavaksi muiden sanktioluonteisten maksujen kuten kilpailunrikkomusmaksun kanssa päällekkäin.

Viestintävirasto asema

Direktiivi ja sen pohjalta laadittu ehdotus viestintämarkkinalaiksi sisältää tilanteen, jossa viestintämarkkinoiden kilpailuvalvontaa harjoitetaan kahdessa eri viranomaisessa, viestintävirastossa ja kilpailuvirastossa. Toimivaltojen rinnakkaisuus alan markkinoiden kilpailuvalvonnassa voi johtaa päällekkäisiin prosesseihin näissä kahdessa virastossa. Viestintäsektorille luotavat omat kilpailusäännöt yleisten kilpailunrajoituslain säännösten rinnalle saattavat johtaa hallinnolliseen tehottomuuteen sekä synnyttää ristiriitaisia ratkaisuja kilpailuvalvonnan osalta kahdessa eri viranomaisessa. Suomen Yrittäjät pitää toimivallan hajauttamista eri instansseille resurssien allokoinnin, päätöksenteossa vaadittavan asiantuntemuksen ja alan yrittäjien yhdenvertaisen kohtelun turvaamisen kannalta tarpeellisena.

Yritysten kuuleminen

Suomen Yrittäjät kannattaa lakiesitykseen sisältyvää kuulemisvelvollisuutta (118 §). Viestintävirasto on velvollinen kuulemaan sekä teleyrityksiä että käyttäjiä edustavia tahoja. Kuulemisvelvollisuussäännöstä on kuitenkin selkiytettävä tarkoittamaan Viestintävirastolle asetettavaa tosiasiallista velvollisuutta alalla toimivien yrittäjien kuulemiseen. Yksinomaan ”tilaisuuden varaaminen käsitysten esittämiseen” ei riitä täyttämään kansallisen sääntelyviranomaiselle asetettua kuulemisvelvoitetta.

Riita-asioiden käsittely

Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti nopeutettuun riita-asioiden käsittelyyn. Viestintävirastolle annettava neljän kuukauden käsittelyaika riita-asioiden ratkaisemisessa ja monissa tapauksissa suora valitusoikeus ylimpään muutoksenhakuasteeseen, Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ovat välttämättömiä kilpailun edellytysten ja käyttäjinä toimivien yrittäjäasiakkaiden etujen turvaamiseksi (126-127 §).

Must carry-velvoite eli siirtovelvoite

Ehdotuksen 134 §:ään sisältyvä siirtovelvoitesäännös asettaa kaupalliset yhtiö eriarvoiseen asemaan suhteessa Yleisradion Oy:hyn ja sen asemaan julkisten palvelujen tuottajana. Säännös antaa Yleisradiolle oikeuden välittää maksutta kaupallisia palveluita, jotka kilpailevat kaupallisten toimijoiden tarjoamien lisäpalveluiden kanssa. Yleisradio ei saisi ryhtyä julkisesti tuetuilla varoilla kilpailemaan muiden markkinoilla toimivien elinkeinonharjoittajien kanssa enempää kuin se on tarpeen julkisen palvelun tehtävän toteuttamiseksi.

Suomen Yrittäjät katsoo myös, että Yleisradiolta edellytetty julkisen palvelun käsite olisi pyrittävä määrittelemään mahdollisimman selkeästi ja suppeasti. Yleisradion julkisen palvelun velvoite tulisi siis rajata käsittämään ainoastaan välttämättömät, suppeasti määritellyt peruspalvelut.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori