13.1.2017 klo 09:00

Hallituksen esitysluonnos kevyiden moottoriajoneuvojen verosta

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

VM:ssä on valmistunut luonnos hallituksen esitykseksi kevyiden moottoriajoneuvojen verosta. Uusi vuotuinen vero kohdistuisi L3 ja L4 -luokan moottoripyöriin sekä L5 ja L7 -luokan kolmi- ja nelipyöriin kuten eräisiin mönkijöihin. Vero ei koskisi ajoneuvoja, joiden sylinteritilavuus olisi enintään 125 kuutiosenttimetriä, eikä L1, L2 ja L6 -luokkaan kuuluvia ajoneuvoja, eli mopot, kevytmoottoripyörät ja mopoautot jäisivät veronulkopuolelle. Vero ei koskisi myöskään raskaita moottoriajoneuvoja kuten traktoreita, työkoneita tai moottorikelkkoja. Veron määrä olisi 150 euroa vuodessa ja se kannettaisiin 12 kk:n pituisilta verokausilta.

Veron määräisi Liikenteen turvallisuusvirasto ajoneuvoliikennerekisterin tietojen perusteella, Ahvenanmaalla Ahvenanmaan valtionvirasto. Verovelvollinen olisi ajoneuvon omistaja tai haltija, joiden vaihdos tai ajoneuvon poisto liikennekäytöstä kesken verokauden ei vaikuttaisi veron määrään. Verotusmenettelyyn sovellettaisiin monilta osin ajoneuvoverolain säännöksiä. Veroa valvoisivat poliisi, Tulli ja rajavartiolaitos. Veron arvioidaan lisäävän valtion verotuottoja noin 25 miljoonalla eurolla vuodessa. Lait tulisivat voimaan 1.5.2017.

Suomen Yrittäjät (SY) esittää lausuntonaan seuraavaa.

SY on jättänyt VM:lle lausunnon myös 1.5.2017 voimaan kaavailtua veneveroa koskevasta esitysluonnoksesta ja suhtautuu vastaavin perustein kriittisesti kevyitä moottoriajoneuvoja koskevan veron liittämiseen verojärjestelmään. Vaikka veropolitiikassa hyväksyttävä suunta on ollut painopisteen siirtäminen työn verottamisesta välilliseen verotukseen, samaan aikaan on myös pyritty välttämään liian kapea-alaisia ja vanhakantaisia pisteveroja. Aiemmin näitä pyrittiin liittämään eri toimintoihin fiskaalisin tarkoituksin eli tarkoituksin kerätä valtiolle verotuloja ilman muunlaista ohjaustarvetta. Veroaste voi kuitenkin heilahdella yksittäisillä toimialoilla merkittävästi erillisten verojen johdosta ja vaikeuttaa näiden toimintaolosuhteita.

Veronalaisia ajoneuvoja olisi noin 185 000 kappaletta ja niiden käyttö painottuu selvästi vapaa-aikaan. Moottoripyörien ja niiden osien ja varusteiden myynnissä, huollossa ja korjauksessa toimii tällä hetkellä alle 300 yritystä ja työskentelee noin 800 henkeä. Alan yhteenlaskettu liikevaihto on runsas 300 miljoonaa euroa. Kyse on talouden kokonaisuutta ajatellen varsin kapeasta toimialasta, jonka toimintaolosuhteisiin vero vaikuttaa mitä todennäköisimmin kielteisesti. On todennäköistä, että kuluttaminen uuden veron kohteisiin tulee vähenemään, mikä puolestaan heikentämään alan myyntiä ja siirtää painopistettä kevyempiin ajoneuvoihin. Esitys heikentää samalla mm. moottoripyöräilyyn liittyvien matkailupalveluiden kysyntää, jotka ovat kesäaikaan tuoneet lisätuloja kuntiin.

Esityksen mukaan on mahdollista, että yli 15 % ajoneuvoista ilmoitetaan poistetuksi käytöstä ja myös veron tuotto jää budjetoitua pienemmäksi. Tasoltaan epävarman rekisteröinnin ei tulisi ylipäätään toimia verotuksen perusteena, vaikka näiden päivitys voikin jatkossa olla tehokkaampaa. On syytä ottaa huomioon, että ajoneuvoista maksetaan myös muita veroja kuten polttoaineveroja ja ostohetkellä arvonlisäveroa, joiden määrä todennäköisesti myös vähenee ajoneuvokannan vähenemisen seurauksena.

Verojen liitännäisvaikutukset tulee huomioida kokonaisuutena riittävän laajasti verotusta koskevassa päätöksenteossa, ja katsomme, että veron käyttöönottoa tulee vielä pohtia kriittisesti ja hallituksen harkita siitä luopumista.

Lopuksi

Verotulojen turvaaminen onnistuu parhaiten, kun veropolitiikka on ennustettavaa ja johdonmukaista. Verotuksen pitkäjänteisyys ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä investoinneista päättäville yrityksille, jotta ne tietävät, kuinka myös niiden edustamia toimialoja verotetaan pitkällä aikavälillä. Selkeillä verojen keruujärjestelmillä voidaan myös parhaiten edistää hyvinvointia ja verojen ilmoittamisesta ja tilittämisestä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa tulee määrätietoisesti karsia.

Ehdotamme mainituista syistä, että uuden kevyiden moottoriajoneuvojen veron käyttöönotosta luovutaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Mika Kuismanen Anna Lundén