14.10.2016 klo 12:30

HE 161/2016 vp Hallituksen esitys liikennekaareksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Eduskunnan talousvaliokunta

Hallituksen esityksessä liikennekaareksi on tavoitteena siirtyä markkinoiden ja eri kulkumuotojen yksityiskohtaisesta sääntelystä palvelujen laadun varmistamiseen. Esityksellä tavoitellaan markkinoillepääsyn helpottamista ja kansallisista erityisrajoituksista luopumista. Liikennekaari on osa hallituksen kärkihanketta, jolla toteutetaan hallitusohjelman kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi sekä säädösten sujuvoittamiseksi. Liikennekaarella pyritään samanaikaisesti helpottamaan matkaketjujen ja yhteen toimivien liikkumispalveluiden kehittämistä. Esityksellä pyritään osaltaan vastaamaan myös ilmastonmuutoksen haasteisiin.

Keskeiset huomiot

Liikennekaari toteuttaa osaltaan nopeasti kasvavaa jakamistaloutta. Suomen Yrittäjät näkee siinä samanaikaisesti mahdollisuuksia ja riskejä. Hyvin hoidettuna jakamistalous tarjoaa merkittävää potentiaalia yrittäjyydelle ja kasvulle. Yksi kasvun ajuri voi jatkossa olla jakamistalous. Samaan aikaan se voi kuitenkin huonosti toteutettuna vakavasti vaurioittaa tai jopa tuhota yritystoimintaa ja talouttamme.

Suomen Yrittäjien mielestä jakamistalouden tulee olla reilua. Se ei saa olla rinnakkainen, epävirallinen talous. Markkinoilla ei voi olla tilannetta, jossa osalla toimijoista ei ole juuri mitään yhteiskunnallisia velvoitteita ja osalla on harteillaan raskas sääntely. Tämä johtaisi epäterveeseen kilpailuasetelmaan. Tällaista jakamistaloutta emme hyväksy.

Liikennekaari toteuttaa pitkälti vaatimuksiamme ja näkemyksiämme hyvästä jakamistaloudesta. Olemme erityisen tyytyväisiä siitä, että liikennekaariesitys ei sisällä pienimuotoisen toiminnan poikkeusta, jossa toimijat olisivat vapautuneet lupavelvoitteesta, mikäli kuljetustoiminnasta saadut korvaukset edeltävän 12 kuukauden aikana eivät ylitä 10 000 euroa. Nyt oleva esitys rakentuu ammattiliikenteen varaan, mikä on koko yhteiskunnan etu.

Suomen Yrittäjät katsoo kuitenkin, että tasavertaisten kilpailuolosuhteiden näkökulmasta tarkasteltuna tulisi ammattimaisen kuljettamisen määritelmässä pidättäytyä EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen (1071/2009) mukaisessa muotoilussa.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen