23.11.2006 klo 12:47

HE 182/2006 vp laiksi työttömyysturvalain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan seuraavaa:

Kyseessä on hallituksen esitys, jossa esitetään muutoksia työttömyysturvaa koskevaan muutoksenhakuun. Työttömyysturvalautakunnan nimi muutettaisiin työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnaksi. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa voitaisiin toimittaa suullinen käsittely. Lisäksi esitetään joitakin muutoksia niihin kokoonpanoihin, joissa asioita voidaan muutoksenhakulautakunnassa käsitellä. Lisäksi muutoksenhakulautakunnalle esitetään oikeutta ratkaista Kansaneläkelaitoksen, työttömyyskassan tai Koulutusrahaston päätöksistä tehtyjä poistohakemuksia. Muutosten tavoitteena on vahvistaa muutoksenhakulautakunnan itsenäistä asemaa ja selkeyttää muutoksenhakujärjestelmää eri muutoksenhakulautakuntien välillä. Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa näihin muutoksenhakulautakunnan asemaa koskeviin säännöksiin. Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää valiokunnan huomiota työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan asiantuntemukseen yrittäjän työttömyysturvaa koskevissa kysymyksissä:

Nykyisessä työttömyysturvalautakunnassa, tulevassa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa on lain mukaan tarpeellinen määrä työelämän ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä. Työelämän ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevista jäsenistä puolet on nimitettävä työnantajayhdistysten edustavimpien keskusjärjestöjen ja puolet työntekijäin ja toimihenkilöiden ammattiyhdistysten edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta. Jaoston päätösvaltaisuus edellyttää kahden tällaisen henkilön läsnäoloa siten, että toinen läsnä olevista on työnantajayhdistysten edustavimpien keskusjärjestöjen ja toinen työntekijäin ja toimihenkilöiden edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta määrätty jäsen.

Niin sanottujen intressijäsenten asema sosiaaliturvan muutoksenhaussa perustuu heidän asiantuntemukseensa vakuutettujen olosuhteista. Tähän on pyritty myös työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan kokoonpanossa säätämällä työnantaja- ja työntekijäyhdistysten oikeudesta esittää jäseniä.

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan kokoonpanossa ei kuitenkaan ole huomioitu yrittäjätoiminnan erityisasiantuntemuksen tarvetta, vaan yrittäjien työttömyysturvaa koskevat kysymykset käsitellään samanlaisessa kokoonpanossa kuin muutkin työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan käsiteltävät asiat. Tilannetta ei voida pitää tyydyttävänä, sillä yrittäjien työttömyysturvaa koskevat säännökset poikkeavat merkittävästi palkansaajan työttömyysturvasta, ja yrittäjän työttömyysturvaa koskevien säännösten soveltaminen vaatii yritystoiminnan erityistä tuntemusta.

Vakuutusoikeuden avustajan määräämistä koskevassa ratkaisussa 8234:2004 on kuvattu yrittäjän työttömyysturvaa koskevaa valitusprosessia seuraavasti: ”Työttömyysturvalain päätoimista yrittäjyyttä ja sen määrittelyyn liittyviä sivutoimista yrittäjyyttä, kausiluonteista yrittäjyyttä ja palkansaajaan rinnastettavaa yrittäjyyttä koskevia lain säännöksiä on pidettävä lähtökohtaisesti tulkinnanvaraisina. Myöskään oikeuskäytäntöä ei sanottujen säännösten soveltamisen osalta voida pitää vakiintuneena. Sama koskee myös yritystoiminnan lopettamista ja yritystoiminnan keskeytymistä koskevaa säännöstöä ja oikeuskäytäntöä. Vakuutusoikeus katsoo, että niissä työttömyysturva-asioissa, joissa on kyse edellä mainittujen työttömyysturvalain yrittäjyyteen liittyvien säännösten soveltamisesta, asiaan voidaan lähtökohtaisesti arvioida sisältyvän tavanomaista työttömyysturva-asiaa vaativampia oikeuskysymyksiä. Lisäksi sanottuihin asioihin liittyy yleensä myös tavanomaista työttömyysturva-asiaa laajempi tosiasiakysymysten selvittäminen.”

Tyypilliset yrittäjän työttömyysturvaa koskevat kysymykset edellyttävät kokonaisarvion tekemistä niin yritystoiminnan kuin yrittäjän ja yrittäjäperheenkin tilanteesta. Yritystoiminnan moninaisuus saa aikaan sen, että tilanteita on hankala arvioida kaavamaisesti, ja kokonaiskuvan muodostaminen yrittäjän tilanteesta vaatii erityistä yritystoiminnan asiantuntemusta. Tämän vuoksi Suomen Yrittäjät katsoo, että käsiteltäessä yrittäjän työttömyysturvaan liittyviä kysymyksiä tulisi työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa olla myös yrittäjätoimintaa tunteva jäsen. Vastaavan edellytyksen tulisi koskea myös työvoimatoimikuntia näiden antaessa työvoimapoliittisen lausunnon yrittäjän työttömyysturvan edellytyksistä.

Merja Hirvonen
työmarkkina-asiamies