22.10.2004 klo 08:34

HE 50/2004 sairausvakuutuslaiksi sekä HE 164/2004 sairausvakuutuslaiksi annetun hallituksen esityksen (HE 50/2004) täydentämisestä

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan seuraavaa:

Kyseessä on sairausvakuutuslain kokonaisuudistus, joka liittyy pyrkimykseen selkeyttää toimeentuloturvaa koskevaa lainsäädäntöä. Käsiteltävänä on myös HE 164/2004, jossa esitetään sisällöllisiä muutoksia sairausvakuutuslakiin. Näiden muutosten tarkoituksena on toteuttaa hallitusohjelman kirjaukset lyhytkestoisia työsuhteita ja peräkkäisiä synnytyksiä koskevista päivärahan määräytymisperusteen muutoksista, sekä tehdä vähimmäismääräiseen päivärahaetuuteen tasokorotus. Samalla esitetään korotettavaksi työnantajalle maksettavaa vuosilomakustannuskorvausta, ja tehtäväksi muutokset matkojen yhdistelyn toteuttamisesta seuraavat matkakustannusten korvaamista koskeviin säännöksiin

Sairausvakuutuslain kokonaisuudistus

Suomen Yrittäjät pitää myönteisenä toimeentuloturvaa koskevan lainsäädännön selkeyttämistä ja yksinkertaistamista ja katsoo, että sairausvakuutuslain tekninen uudistaminen helpottaa sen luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Sosiaaliturvalainsäädännön keskeinen ongelma on sen vaikeaselkoisuus, joka usein ilmenee niin vakuutetulle kuin pientyönantajalle korvauksenhakijana siten, että lainsäädännön sisältöä on lähes mahdoton ymmärtää ilman asiantuntijan apua. Nyt käsittelyssä oleva ehdotus helpottaa tilannetta omalta osaltaan, vaikkakaan itse etuusjärjestelmän sisällön monimutkaisuudesta ei teknisin muutoksin päästä eroon.

Ehdotuksen mukaan päivärahaetuus jaettaisiin yrittäjien eläkelain tai maatalousyrittäjien eläkelain mukaan vakuutetulle henkilölle ja hänen työnantajalleen näiden eläkelakien mukaan vahvistetun työtulon ja työnantajan maksaman palkan suhteessa, jos vakuutettu työskentelee samanaikaisesti sekä yrittäjänä että muun työnantajan palveluksessa. Näin voidaan varmistaa se, että vakuutettu saa hyödykseen myös yritystoiminnasta ansaitsemansa tulonosan korvauksen, josta hän on maksanut myös sairausvakuutusmaksun. Suomen Yrittäjät pitää esitystä kannatettavana, ja katsoo, että muutos parantaa sairausvakuutusmaksun oikeaa kohdentumista.

Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten korvaaminen

Suomen Yrittäjät pitää nyt esitettyä vuosilomakustannusten korvauksen korottamista oikeansuuntaisena mutta yksinään riittämättömänä toimenpiteenä työnantajalle vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten tasaamiseksi. Vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset rasittavat erityisesti naisvaltaisten alojen työnantajia, ja Suomen Yrittäjät katsoo, että työnantajiin kohdistuvan kustannusrasitteen pienentämistä tai poistamista tulisi edelleen selvittää. Erityisesti tulisi selvittää olisiko vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset mahdollista siirtää katettavaksi yleisin verovaroin.

Merja Berglund
työmarkkina-asiamies