20.4.2020 klo 13:52

HE 51/2020 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi koronavirusepidemian vuoksi palkatta työstä poissa olevalle maksettavasta väliaikaisesta tuesta

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä laiksi koronavirusepidemian vuoksi palkatta työstä poissa olevalle maksettavasta väliaikaisesta tuesta (HE 51/2020 vp).

Esitetyn lain tarkoituksena on korvata vanhemmalle aiheutuvaa palkan menetystä ja turvata toimeentuloa silloin, kun vanhempi on noudattanut hallituksen poikkeusoloissa antamia koronavirusepidemian torjumiseen liittyviä suosituksia varhaiskasvatuksessa olevan tai perusopetuksen lähiopetukseen myös poikkeusolojen aikana oikeutetun lapsen hoidosta kotona. Etuutta maksettaisiin myös niille ulkomailta Suomeen saapuville, jotka on ohjattu koronavirusepidemian torjumiseksi karanteenia vastaaviin olosuhteisiin ja jotka tästä syystä ovat ansiotyöstään palkattomasti poissa. Oikeutta tukeen ei olisi, jos henkilö on esimerkiksi etätöissä, vuosilomalla tai muulla vapaalla ansiotyöstään. Tukeen ei olisi myöskään oikeutta, jos henkilö on työstään pois esimerkiksi lomautuksen vuoksi tai palkattoman vapaan perusteena on joku muu syy kuin edellä todettu lapsen hoitaminen. Tukea hakevan on esitettävä työnantajan todistus palkattomasta vapaasta lapsen hoidon tai karanteenia vastaavissa olosuhteissa olon vuoksi. Veronalaisen etuuden määrä olisi 28,94 euroa arkipäivältä, sen toimeenpanisi Kela ja sitä maksettaisiin enintään siihen saakka, kun valtioneuvosto on päättänyt poikkeusolojen päättymisestä. Tukea maksettaisiin päiväkohtaisesti edellä mainittujen edellytysten täyttyessä.

Pidämme esitystä perusteltuna seuraavilla huomioilla. Tuen saaminen edellyttäisi voimassaolevaa työ- tai virkasuhdetta. Yrittäjät jäävät siten tämän tukimuodon ulkopuolelle. Yrittäjille on kuitenkin mahdollistettu väliaikaisesti oikeus saada työmarkkinatukea myös harjoitettavan yritystoiminnan rinnalla. Työmarkkinatuen saamisen edellytyksenä on muun ohella se, että henkilön päätoiminen työskentely yrityksessä on päättynyt hyvin laajalle levinneen vakavan tartuntataudin takia. Tämä edellytys voi täyttyä myös tässä esityksessä mainittujen syiden seurauksena. Lisäksi starttirahaa koskeviin säännöksiin on tehty muutoksia, jotka mahdollistavat sen, että starttirahaa saavalle yrittäjälle voidaan maksaa starttirahaa myös niiltä päiviltä, jolloin yrittäjä ei koronavirusepidemiasta johtuen voi työskennellä yrityksessään. Esitetyn lain mukaan tukea ei myönnetä, jos ansionmenetystä korvataan muun lain nojalla. Yrittäjä ei siten voisi saada nyt esitettyä tukea, jos hän saa korvausta ansionmenetyksestä jonkin muun tuen kautta. Näin ollen estettä ei olisi sille, että yrittäjät lähtökohtaisesti olisivat esitetyn lain mukaisen etuuden piirissä.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula